tisdag 1 juni 2010

Fråga & svar Olja för ansiktet

















"Hej Gabriela,

Först av allt vill jag tacka för en inspirerande blogg som fått mig att tänka till ordentligt vad gäller ”vanlig” hudvård. Jag kommer aldrig att köpa produkter som inte är ekologiska igen. Jag är helt ny på detta område och mitt badrumsskåp är fyllt till bredden med diverse ”hälsovådliga” krämer som skall kastas ut omgående.

Jag har lite av en problemhy. Finnar dyker upp titt som tätt och jag har en ganska imponerande ansamlig av pormaskar, främst runt näsan. Jag har läst en hel del av dina senaste inlägg och du tar upp en hel del om oljor. Jag som sagt är helt ny på området blir lite chockad, tänk alla krämer och tvålar jag använt för att huden inte ska se fet och oljig ut (helt utan resultat vilket du redan vet ;-)) och så skriver du att man ska använda olja i ansiktet. Jag är absolut villig att testa detta men undrar om det verkligen är så att jag ska köpa exempelvis ren jojoba-, ricin-, och ev lite morotsolja och ha det i ansiktet? Jag har läst att det löser smuts men jag blir så osäker. Det går ju emot hela mitt tänk! (Som uppenbarligen inte är något att hänga i julgranen)

Jag bor i en liten stad och har få möjligheter att ta mig till en naturkosmetolog och får beställa oljorna via nätet. Har du några speciella märken som du rekommenderar? Vad jag förstår ska de vara kallpressade och ekologiska.

Tacksam för svar!

Mvh

Sara"
Hej Sara,
Vad roligt att du blivit inspirerad :-). Tack så mycket för ditt mail och jag ber om ursäkt för att du fått vänta så länge på svar! Här kommer det nu äntligen svar.

Ja, precis som du anat att jag kommer att säga nu så tycker jag att du ska börja med oljor. Speciellt ansamlingen runt näsan verkar som de behöver en omgång. Då fett löser fett och inte minst envisa pormaskar lossnar med lite fetare fett tycker jag att din tanke på att blanda jojoba och ricin olja låter toppen bra som rengöring. Jobba lite extra där och försök låta bli att klämma. Morotsoljan är nästan lite för bra för att använda till rengöringen. Tänk bara på att det ska tas bort antingen med ekologiska bomullsrondeller, tvättlapp eller dylikt. Som ansiktsserum så låter det som du behöver en blandning –synergi av lite andra oljor gärna med jojoba, vetegroddsolja bra eteriska oljor är petitgrain och lavendel och du kan med fördel blanda i lite morotsolja speciellt för lite extra omvårdnad nu när solen börja komma igen. Ansiktsvatten som skulle vara lämpligt är ett rent apelsinblomsvatten. Mitt absoluta favorit märke då det gäller hudvård och ekologiska oljor är Alqvimia. Men jag använder även basoljor från Farfalla. Det börjar komma lite mindre märken som gör egna ansiktsoljor och många är duktiga men andra har inte riktigt tänkt till (enligt mig). De använder bara tistelolja, solros eller någon annan olja som oxiderar alldeles för snabbt på huden och kan ställa till skada. Så även på morotsoljan, titta på viken olja som är bas.
Glöm inte ekologisk foundation (som du vet gillar jag Nvey Eco allra bäst) som hjälper till att skydda huden och hålla den i balans. Sen så ser huden finare ut både på utsidan och under makeupen.
Hör gärna av dig om du har fler frågor eller om något var otydligt, så lovar jag att försöka svara fortare.
Solstrålar, Gabriela

Inga kommentarer: