måndag 31 maj 2010

Fråga & svar Hår och händer

















Grattis!!! :-) Hoppas din dag blev allt du kunde önska!

Jag har en fråga:
Tänkte höra med dig om du kan rekommendera nån bra tvål samt om det finns nån bra naturlig lösning mot mjäll (naturligt mjällshampo, finns det?)

Jag är i desperat behov av produkter som inte pajar kroppen utan hjälper den istället.

Både min hårbotten och mina händer är supertorra!

/Emma


Hej Emma,
Tack så hjärtligt för gratulationerna :-) !! Jag hade en underbar dag!
Vid super torra händer eller eksem händer så brukar jag rekommendera en sheasmörstvål , fast form. Annars älskar jag en tvål från märket Farfalla som doftar absolut ljuvligt. Naturligt mjällschampo finns, dels så har Farfalla ett med Neem-Rhausul som är väldigt bra, Lavera har ett med blåklint mot mjäll som också är bra. Santé har också ett. Sedan finns det några fler men det är inte alla jag tycker är så bra. Någon annan kanske har något bra tips?
Vill också tipsa om en kur mot mjäll. Man tar en ekologisk yoghurt och för på hårbotten, låt verka en stund och tvätta sedan som vanligt med ett ekologiskt schampo. Det lugnar hårbotten och påverkar ph värdet. Det kanske också sen skulle vara bra med ett schampo för känslig hårbotten. Ev. skulle du kunna använda lite, lite jojoba olja på fingrarna och massera lätt hårbotten. Är själv försiktig med oljeinpackningar efter ej så bra erfarenheter. Smink Jante har rekommenderat Genisis hårbalsam.
Även fast du inte frågar om det så berättar jag vilken handvård jag gillar allra bäst. En handolja från Alqvimia som är så mjuk och underbart skön. En handkräm, Lavera neutral intensiv är en riktigt räddare i nöden. Rent sheasmör är också väldigt läkande!!Tänk på att fukta händerna lite lätt innan så går salva, olja in bättre. Sedan så allra bäst är förstås läkesalvan jag själv gör ;-)
Lycka till med hårbotten och händer!
Solstrålar, Gabriela

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Jag har använt Santes mjällschampoo Lava Power men var tvungen att sluta p.g.a att mitt hår blev så torrt av det, inget jag skulle rekommendera.

Gabriela sa...

Hm, tråkigt!! Tack för infon, ett uttorkande schampo kan ju verkligen ställa till det. Kram G