lördag 31 oktober 2009

Fråga&svar naturkosmetik-ekologisk hudvård, laser, resultat, klämma finnar mm
















"Hej Gabriela!

Tack för en mycket fin och informativ hemsida och blogg. Jag "hittade" din sida när jag bestämt mig för att byta till naturkosmetik och började googla på ämnet.

Nu till mina frågor som jag hoppas att du har möjlighet att svara på. När jag sökte efter naturliga hudvårdsprodukter som skulle passa mig upptäckte jag att det även finns ekologisk hudvård. Nu undrar jag, vad är skillnaden mellan dessa två? Jag förstår att ingredienserna i ekologiskhudvård är framställda på ekologisktvis men finns det andra skillnader? Samtidigt finns det väl även ekologiskt framställda ingredienser i naturlig hudvård? Jag undrar om de skiljer sig när de väl kommer på huden? osv osv.

Jag undrar också över skillnaden mellan en "vanlig" ansiktsbehandling och en naturkosmetiskansiktsbehandling. Varför kläms inga finnar i en naturkosmetisk ansiktsbehandling? Finns det naturkosmetiska hudterapeuter som använder sig av laser, microdermabrasion och andra liknande behandlingar? Om de inte finns, så är min följdfråga. Är dessa behandlingar farliga för huden? Finns de ansiktsbehandlingar som är dåliga för huden?

Jag har alltid tidigare gått till en "vanlig" hudterapeut men överväger nu att gå till en naturkosmetisk hudterapeut. Det finns en i närheten av där jag bor (norr om sthlm) och jag tänkte gå dit. Nu undrar jag ger båda typerna av ansiktsbehandling samma resultat?

Oj, det blev visst många frågor. Jag skulle bli jätteglad om du har tid att svara.

Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
Vänliga hälsningar,
T”



Hej T,
Vad roligt att du uppskattar min blogg, det värmer. Ursäkta att mitt svar dröjt, du hade så många bra frågor som jag ville ta mig tid att besvara lite utförligare.

1. Skillnaden mellan naturkosmetik och ekologisk hudvård. Jag önskar att det fanns ett lätt svar som att säga att det ena är bättre och renare en det andra. När man pratar om naturkosmetik här i Sverige så tänker man ganska ofta på tyska märken som är certifierade av BDIH. Jag tänker mer på natural cosmetics eller cosmetica natural som inte är så starkt associerade med någon märkning. Då kan Soil association certifiering av engelska märken räknas hit. Det franska Ecocert certifierar också naturkosmetik eller ekologiska märken. De har flera olika nivåer av hur mycket som ska vara ekologiskt. BDIH säger inget om att det ska vara ekologiskt. Läs mer på mitt inlägg om certifieringskriget
http://gabriela-naturkosmetik.blogspot.com/search/label/Certifiering

Ekologiskt kan vara det allra bästa men ekologiskt behöver tyvärr inte betyda så mycket. Man måste ändå läsa lite noggrannare. Det finns märken som har ekologisk odlad aloe vera som badar i en konventionell blandning, men de kan ändå hävda att de är ett ekologiskt märke. Det finns dock märken som tar det på största allvar. T.ex. Nvey Eco har certifierat alla sina produkter förutom mineraler som inte går att certifiera.
Sen handlar det också kunskap. Jag väljer absolut helst ekologiskt certifierade råvaror men om jag måste välja mellan kallpressad mandelolja och ekologisk majsolja så är det ett lätt val. (kallpressad mandelolja, tack).

Skillnad på huden, ja det finns stor skillnad mellan märkena. Vissa märken är terapeutiska som Alqvimia och kan påverka huden på cellnivå. Då kan du verkligen förvänta dig en skillnad. Sedan finns det fler ganska bra naturkosmetiska och ekologiska märken, som kanske inte gör så mycket på huden mer än ger fukt.

2. Klämning av finnar. Jag tror att du menar pormaskar, då man ska vara mycket försiktig med att klämma finnar som innehåller bakterier. Jag vet att många naturkosmetiska hudvårdterapeuter aldrig tömmer pormaskar. Jag gör det ibland då det behövs, men jag gör det för att aldrig behöva göra om det igen. Dessutom så hjälper ansiktsserum med vegetabiliska oljor att reglera tömningen av sebum på huden och de brukar faktiskt lossna när man masserar. Mina klienter brukar bli förvånade över att det inte gör så ont och att huden lugnar sig så fort efteråt. Flera har sagt att nu behövs det ju inte någon tömning.

3. Laser och microdermation. Vet inte om någon n.k. terapeut använder det. Jag gör det inte. Det dermatologer nu börjar säga är att man ska vara försiktig med att skada huden för att sätta i gång en nyproduktion av celler. Det kan starta en inflammation som kan orsaka ge skador som man ser långt senare.

4. Nu till resultat. Det handlar förstås om skicklighet hos terapeut MEN det är essentiellt terapeutens val av produkter. Jag hoppas och tror att fler hudterapeuter ska välja bra terapeutsiska naturliga märken. Det du bör uppleva efter en behandling är en ny lyster och vid känslig hud ska den kännas lugnad och gärna ett vitalare och ibland också ett riktigt lyft. Kanske ska jag be mina klienter berätta om vad de upplever min sin hud? Många har svårt att titta på mig efter behandlingen… de sitter och beundrar sig själva i spegeln bakom mig ;-)
Många berättar om komplimanger de nu får för sin hud.

Jag hoppas att jag suddat ut några frågetecken. Då får gärna återkomma och berätta hur du gjorde!
Önskar dig en härlig helg.
Varma hälsningar, Gabriela

1 kommentar:

Hanna sa...

Jag skulle vilja ha lite tips på bra eko-hudvård som är helt oparfymerad. Varför innehåller nästan alla eteriska oljor? Jag tål t.ex. inte Rosenserien, och jag tror det är de eteriska oljorna som är boven.

Tack för en jättebra och innehållsrik blogg, jag följer den dagligen!! Stor kram