tisdag 3 november 2009

Svar på inlägg. Varför eteriska oljor?








Här har jag svarat på ett inlägg, då när jag började skriva insåg att det (som vanligt?) blev ett ganska långt svar ;-)


"Hanna sa: Jag skulle vilja ha lite tips på bra eko-hudvård som är helt oparfymerad. Varför innehåller nästan alla eteriska oljor? Jag tål t.ex. inte Rosenserien, och jag tror det är de eteriska oljorna som är boven.Tack för en jättebra och innehållsrik blogg, jag följer den dagligen!! Stor kram"

Hej Hanna, vad roligt att höra att du följer min blogg!!
Det kan vara aloe veran du reagerar på i den serien. Aloe vera kan vara bra men det är inte ovanligt att den ger hudreaktioner på en känslig hud. Sedan så finns också deras konserveringen som också kan vara hudirriterande. PEG?
Helt utan eteriska oljor har Lavera i sin serie neutral och Logona i sin free serie. Men som du kanske förstått så gillar jag eteriska oljor.

Det finns eteriska oljor av sämre och bättre kvalité och det beror på vilken kvalité råvarorna har. Om jag från ett märke måste använda 5 droppas av en viss eterisk olja kan jag behöva bara en för att få effekt med en annan. Sedan så har alla eteriska oljor lite olika funktioner och en del av dem kan vara allergena. Därför så tycker jag att det att bra att träffa en kunnig terapeut som kan se vad som är lämpligt. Lite om vad eteriska oljor är: de eteriska oljorna bildas i särskilda körtel-celler i växternas blad, blommor, frukter etc. Även barken och veden kan innehålla flyktiga oljor. Olika delar av samma växt ger olika slags eteriska oljor. Om man tittar på ett tallbarr i ett bra förstoringsglas kommer man att se små små droppar på barren, det är den eteriska oljan. Det är viktigt att man använder "rätt" del av växten för att uppnå en viss effekt. Eteriska oljor använder man för att de kan hjälpa huden att ha en bra balans. De stödjer hudens cellförnyelse, kan öka eller cirkulation, stödja våra kapillärer (de små blodkärlen i ansiktet som kan bli röda). Tillsammans med en vegetabilisk olja så kan de nå djupare ner i huden och påverka där hudcellen föds. Gemensamt kan man säga att de har antibakteriella, antivirus och antifungala funktioner. Vad betyder nu det? Jo, att de hjälper vår hud att skyddas mot bakterier, virus och svamp. Dessutom så skyddar de produkten alltså själva hudkrämen så att man inte behöver använda så mycket parabener (en av de absolut vanligaste allergenerna i hudvård) alkohol eller annan konservering.

De kan också påverka hur vi mår. Alqvimias antistress olja påverkar vårt parasympatiska nervsystem. Det som lungar oss och gör att blodtryck går ner, främjar matsmältning mm. Förhoppningsvis får jag anledning att återkomma till de eteriska oljorna. Nu ska jag packa inför Alltför hälsan Mässan, åker i morgonbitti. Tack så hjärtligt för din fråga Hanna! Hoppas att mitt svar varit till hjälp.

Stor kram Gabriela

p.s På bilden ser ni en tagets, vars eteriska olja man kan avända mot fotsvamp. OBS är en mycket kraftfull eterisk olja.

3 kommentarer:

Gabriela sa...

jo, naturligtvis går det att göra väldigt fina serum av endast eko. vegetabiliska oljor utan eteriska oljor. kram G

Hanna sa...

Tack snälla för ditt svar!

Jag tror att det är som du säger, att det är aloe vera, eller konserveringsmedel jag reagerar på. Jag har väldigt känslig hy. Jag provade för ett tag sedan ren aloe vera i ansiktet men blev alldeles stram och röd? Har ju hört att den ska vara bra för känslig hud?
Har lätt rosacea fastän jag är ung, efter att ha använt alldeles för starka produkter med massa kemikalier när huden var i obalans. Ytliga blodkärl och lätt blossande och väldigt torr. Vet faktiskt inte vad jag ska göra nu...Vill ju bara använda naturliga produkter som inte är testade på djur. Hoppas att du har några förslag på ev. passande produkter, det är en hel djungel att leta i när man har reaktiv hy :(

Stooor kram

Gabriela sa...

Hej Hanna!
Ursäkta att du fått vänta.
Precis som du upplevt behöver inte alovera vara lämplig för en känlig hud- trots att "alla" säger att aloevera är såå bra. Enligt lag så får inte produkter testas på djur. En rosacea bör tas hand om varsamt och jag skulle vilja rekommendera dig att uppsöka en naturkosmetisk hudvårdsterapeut. Du får mer än gärna skriva direkt till mig så kan jag försöka hjälpa dig att hitta någon lämplig nära dig. Rosacea är en reaktiv hud som behöver lugnas och skyddas. Ansiktsserum och en bra foundation och mild rengöring. Kapilärerna (de små blodkärlen) bör stärkas. Inifrån så är blåbär toppen. Ingen peeling eller hetånga eller hetvatten i ditt ansikte. Jag har hjälp många med rosacea så det finns hjälp att få. Kramar, Gabriela