söndag 2 maj 2010

Fråga & svar Fråga om hudvård


"Hej Gabriela!

Jag har suttit och läst din blogg nu och blev väldigt intresserad och glad! Äntligen har jag hittat nån som verkar ha bra koll på "den naturliga världen"! Önskar att jag bodde i närheten men det gör jag verkligen inte för jag bor på Gotland :-D Har du tips på någon som finns här?

Jag heter M och fyller 40 år i år. I 20 år har jag kämpat med min hud. Jag var 22 då jag fick akne och sedan dess har jag gjort både bra och dåliga saker med min hud. Desperation får en att göra dumma saker ibland. Har testat nästan all medicinering som finns, utom det starkaste. Det har hjälpt för stunden, men det har alltid kommit tillbaka. Det bästa jag har gjort är en blodanalys, med påföljande kurer av mineraler och vitaminer (tabletter alltså) Då var jag fri i några år, men sen har det kommit tillbaka. Sen har jag ju testat en massa olika krämer och kurer, och har halvt ruinerat mig på kuppen :-)

Så här ser läget ut nu iallafall; för ett halvår sedan fick jag en son. Under graviditeten hade jag fin hy, men jag vet inte om det beror på det. Jag har nämligen upptäckt att jag inte tål parfym så bra, så för två år sedan så strök jag sådant i tvättmedel, diskmedel, schampoo, balsam, bodylotion och aknen har helt klart blivit mycket bättre sen dess också! Eftersom jag har både känslig och fet hy på samma gång så är det svårt att hitta EN bra produkt för mig. Jag verkar inte tåla NÅNTING - varken naturliga eller onaturliga produkter. De senaste 10 åren har jag försökt att använda mest naturliga produkter. Jag äter så nyttigt och bra jag kan.

Just nu så har jag AnnMarie Börlinds krämer för känslig hy och den funkar väldigt bra. Men den känns för fet och jag får på nåt sätt torr hy iallafall med den. Jag har väl inte tillräckligt med fukt helt enkelt. Jag har testat ett par serum i den serien med de verkar jag inte tåla. Jag får genast små vita prickar som utvecklas till finnar om jag inte sköter om det. Som rengöring har jag Secuvie och den tycker jag är bra, känner mig ren, men det kanske är den som får mig torr. Just nu får jag mest runt munnen och på halsen, men tidigare då jag hade rejäl akne hade jag mest på kinderna. Nu är min hud storporig, fet i T-zonen, torr på kinderna och med rätt så mycket små ärr. Jag skulle ju egentligen vilja göra nåt åt mina ärr nångång, men med min känsliga hy vet jag inte om jag vågar. Jag har gjort en lätt AHA-syrebehandling (räknas väl till mina dåliga val) och jag blev väldigt fin i hyn efter det. Men det kan man ju inte hålla på med.

Ja, jag vet att detta blev ett LÅNGT och lite snurrigt mail, och att det naturligtvis är svårt att ge råd såhär, men nåt litet tips kanske du har?
"

Hej M,
Härligt med en 70- talist! Jag fyller själv 40 år i morgon den tredje maj. Ingen fara med långa eller snurriga brev, det senare tillhör väl vår ålder ;-)? Grattis till sonen!!
Tråkigt att höra att du haft sådana besvär med din hud. Egentligen så skulle jag behöva ha dig framför mig för att riktigt kunna hjälpa dig.
Min erfarenhet av AnnMarie är att den är ganska kraftfull, jag tål den själv inte så därför så har jag inte så stor erfarenhet av den trots att det är naturkosmetik. Mm, jag tror att din känsla är helt rätt då det gäller rengöringen. Känslan av renhet är nog bara att huden blivit av allt sitt skyddande sebum (hudfett) och det är nog en del av problemet. Huden signalerar att den är allt för torr och utan sitt skydd och börjar producera mer talg.
Det låter lite grann som ditt problem är hormonbetingat; se om du kan hitta någon ekologisk/naturkosmetisk hudvårdsterapeut och/eller en fytoterapeut där du bor. Jag känner inte till någon sådan på Gotland, kanske någon som läser det här kan tipsa?
AHA-syre behandlingar är inte något jag rekommenderar. Inget som sätter igång och retar en hud. Förr så trodde man att det var bra, att tvinga huden är föryngra sig men senaste forskning visar att det kan skapa en inflammation i huden som kan skada huden långsiktigt. Däremot så finns det vegetabiliska oljor och eteriska oljor som är bra på att läka ärr. De jag främst tänker på är vetegroddsolja, nyponfröolja och även morotsolja.
Jag skulle vilja att du tog det lite lugnare med din hud. Det första jag skulle börja med är ett serum (oljebaserat- gärna med ingredienser som ovan) och att du använder en vegetabilisk olja som ansiktsrengöring först ensam under ett par veckor. Sedan kan du använda den tillsammans med en ekologisk hudvårdsrengöring. Använd alltid en ekologisk foundation (som du säkert sett så rekommenderar jag Nvey Eco) som skydd. Ha tålamod! Huden behöver tid att komma i balans och välj få och bra hudvårdsproduketer. Det är bra att du äter näringstätt, det hjälper också din hud.
Ta väl hand om dig,
Solstrålar Gabriela

Inga kommentarer: