måndag 1 mars 2010

Fråga & svar olja för blandhy och pigmetsförädringar


"God morgon!

Jag har skrivit till dej förut eftersom du har sån kunskap om ekologisk hudvård. Jag läser din blogg och använder mig ofta av de tipps och råd du ger där. Jag funderar på att gå över till ocm eftersom det tycks mig som att bra ekologisk hudvård är ofantligt dyr. Därför tänkte jag att ocm kanske kan vara ett alternativ.

Nu undrar jag vad skulle du rekomendera för oljor om man vill köra ocm men har blandhy åt det fetare hållet? Jag undrar också om det finns någon olja som kan reducera acneärr/bruna fläckar och om det finns någon olja man kan ha runt ögonen. Många fårgor men jag hoppas du har möjlighet att svara.
Vänliga hälsningar,
T"


Hej T :-)
Vad roligt att höra ifrån dig igen! Vad roligt att du gillar min blogg.

Det du ska titta efter är oljor som är balanserande för blandhy åt det fetare hållet. Du ska föresten vara glad över det, rynkorna kommer senare för denna hud. Lämpliga oljor kan vara jojoba, faktiskt mandel också som är lite rikare men den balanserar och vetegroddsolja. Man kan definitivt använda en enkel bas olja som rengöring, sedan så gör en blandning av vegetabiliska oljor och gärna eteriska oljor lite mer för huden (väldigt mycket mer egentligen) då det används som ett ansiktsserum.

Alqvimia har en underbart serum som heter White Light, den är underbar för hud med pigmetsförändringar, och bruna fläckar. Ansiktsserumet minskar de mörka fläckar, reglerar produktionen av melanin och mjukar upp och huden får en underbar lyster. Perfekt att använda nu innan sommaren. Den innehåller druvkärneolja (som är så rik på pycnogenol som är bra för våra kapillärer), vetegroddsolja (en favorit som är rik på e-vitamin) ängskrasseolja (är en mycket stabilolja mjukgörande med uv skydd) och lakritsrot (en av de viktigaste ingredienserna här, blekande som dessutom har en stark antioxidant och skyddar huden), uva och uvb skydd). Det är ett absolut underbart serum som även har en föryngrande effekt på huden. Så den använder jag ibland trots att jag inte har pigmentsförändringar ;-)
På akné ärr är både vetegroddsolja och nyponfröolja underbara.

Olja runt ögonen där älskar jag vetegroddsoljan (läs gärna mer om denna olja som kan variera i kvalité).

Solstrålar, Gabriela

8 kommentarer:

erica sa...

Tänkte också tipsa om att min förra smyckestävling i bloggen blev superpopulär så nu har jag en ny!
vore kul om du ville delta! Vinsten är ett valfritt smyckte, tex ett namnhalsband med valfritt antal brickor?

http://erica.myshowroom.se/2010/tavling-vinn-valfritt-smycke-fran-carolinessmyckesskrin/

Man måste inte ha någon blogg, en kommentar räcker!

Tipsa gärna andra om min tävling om du vill!

Massa kramar och lycka till!
/Erica

-ung mamma, mode, barnmode, inredning och matbloggare!

Kabuki sa...

Svar:
Tack för de fina orden och kramen, de värmde.

M. sa...

hej gabriela!
hoppas att du har haft en solig och bra lördag! :) du får ha en fortsatt bra helg och tack för alla bra tips som du ger på din blogg! kramkram

Gabriela sa...

Erica: då ska jag gå in på din sida och titta lite mer :-)

Kabuki: <3

Molly: Tack så mycket!! Har haft en strålande solig dag, med ett par minusgrader från morgonen.Tack själv för alla tips. Viktigt inlägg du har där nu på din sida.

Önskar er alla en underbar söndag!

Anonym sa...

Hej. Vart man får man tag i den krämen? Hjälper det mot melasma? Jättetacksam för svar.
//Magda

Gabriela sa...

Hej Magda,
White light är ett serum och ja det hjälper mot melasma. Läs gärna det jag skrivit om melasma också. Alqvimia finns ännu bara på ett fåtal salonger. Se på Turkos.nu där finns återförsäljare.
Solstrålar; Gabriela

Magda sa...

Tack för svaret.
Jag känner mig helt nere, nu när solen kommer och man inte kan vara ute och njuta av den.
Mår så dåligt över de här fläckarna i ansiktet, som gör att jag ständigt känner sig smutsig.
Jag har varit inne där, men hittar inget ställe i närheten av Göteborg där man kan få tag i det. Hittar inte heller hur man kan beställa det? Finns det någon möjlighet att man kan beställa hem det? Jättetacksam för svar. Kram

Gabriela sa...

Hej Magda,
Ursäkta att mitt svar dröjt. Självklart kan jag hjälpa dig. Melasma är något som kan vara mycket besvärande. Har några frågor så jag skriver även till din mailadress.
Det går att beställa från mig.
White light är på 30 ml och kostar 959 kronor. Det är ett ljuvligt och verksamt serum. Kramar Gabriela