måndag 29 mars 2010

Fråga & svar nybörjare på naturprodukter del 1





















Hej Gabriela!
Är en "nybörjare" på naturprodukter som blev väldigt glad över att hitta till din blogg med massa information och tips! Tänkte ta tillfället i akt och ställa lite frågor..
Jag antar att jag har blandhy - känslig och kliar mycket med torra flisor och linjer i pannan men blir väldigt flottig under dagen, stora porer, finnar och små "knottror". Har blivit tillsagd av hudteraput att jag har torr och känslig hy som överproducerar fett och därför ska använda produkter för torr hy. Har provat flertalet märken men problemet är att jag då blir så flottig att sminket smälter och får ännu fler finnar. Har nu börjat använda Dr Hauschkas produkter för fet och oren hy vilket känns bra.
Undrar om du har någon åsikt om innehållet i deras produkter?

Har också trott att jag använder "rätt" smink - i.d. mineralpuder men har nu fått höra att innehållet kan både torka ut, göra så att huden blir glansig/flottig och ha en irriterande effekt. Det stämmer överens med mina symptom som för övrigt är som värst under dagen. Kan det vara sminket som är felet?
INGREDIENTS:
Active Ingredients: Zinc Oxide 15%, Mica, Bismurth Oxychloride, Iron Oxides. MAY CONTAIN: Titanium Dioxide

Blev sugen på att prova Nvey Eco`s liquid foundation efter att du skrivit så bra om dom men vet inte om det passar när man lätt blir flottig? Kan det då vara en hjälp med lite fast puder över? Tror inte på deras andra foundation till mig eftersom jag får mycket flisor om sminket är för torrt och vill ha en naturlig look..

Det blev ett långt mail men jag skulle bli oerhört tacksam om du hade tid och möjlighet att svara..
Mvh R"
Hej R,
Vad roligt att du gillar min blogg! Ber om ursäkt att mitt svar dröjt så, men nu så kommer det i alla fall.
Det låter som din hud behöver hjälp med att balanseras. Dr H. produkter menar du deras ansiktsserum? Det tycker jag inte är en så dum idé. Jag är en varm förespråkare av serum baserade på vegetabiliska oljor. Din hud behöver hjälp med att balanseras och inte minst lugnas. Hur tar du hand om din hud nu?
Tyvärr så har du nog rätt om ID, det gör inte din hudsituation bättre. Dessvärre så tåls inte mineral foundation av alla och en del reagerar på bismuthen. Den används för att sitta bra på huden. Många upplever att deras hud blir irriterad och torrare även de utan bismuth. Men för andra fungerar de bra.
Jag tror precis som du att det är Nvey Eco´s liquid foundation som kommer att passa din hud bäst nu. Den kommer att hjälpa till att balansera och skydda din hud + att den blir snyggare :-) .

Varma hälsningar, Gabriela

2 kommentarer:

M. sa...

det här var bra information för mig. tack :)

tänkte även passa på att önska dig en underbar och glad påsk ifall du tar bloggledigt denna vecka :)
ha det fint! kramar

Gabriela sa...

Tack så hjärtligt Molly!
Önskar dig också en Glad Påsk :-) Kramar gabriela