söndag 21 mars 2010

Fråga & svar OCM del 3 (oil cleansing method)

Se fråga& svar del 2 för att förstå vad vi pratar om :-)
http://gabriela-naturkosmetik.blogspot.com/2010/02/fraga-svar-ocm-del-2-oil-cleansing.html

hej!
ska se om jag hittar inci-beteckningar för vitamin-cremen: (Sodium Stearoyl Lactylae)(Glyceryl Stearate)(Phenoxyetanol, Metyl-paraben, Etyl-paraben och Propyl-paraben) ja parabenerna var ju mindre bra.
sen aloegelen :99% Aloe Barbadensis:.Carbomer940.Triethanolamine Methylparaben Phenoxyethanal. aj parabener i den med! Men den har faktiskt inte irriterat min hud alls, har blandat i nån droppe aprikoskärnolja och blandat lite i handen.

Men är denna bättre då kanske? Aloe Barbadensis, glycerin, xanthan gum, sodium benzoate, potassium sorbate. Motsvarar 99,2 % ren Aloe Vera.

Eller denna? Aloe Barbadensis (Aloe Vera Gel), Xanthan Gum, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, Citric Acid, Sodium Sulfite.

mvh P

Hej igen P,

Den första krämen var konserverad med tre parabener och Phenoxyetanol som konservering.
Aloe veran hade parabener och triethanolamine som jag ännu mindre vill se. Härstammar också från den petrokemiska industrin. Denna kemikalie är kraftigt irriterande på ögon och hud. Den tränger igenom huden och kan skada levern. Tillsammans med nitratjoner (som finns i dricksvatten och i många charkuterivaror) bilda det cancerogena ämnet nitrosamin.
De andra två verkar ungefär likvärdiga och bättre än den första. Det skulle i alla fall vara mitt val.

Ta väl hand om dig!

2 kommentarer:

Skönhetsjunkie sa...

Vill bara tacka för en jättebra blogg och säga att jag länkade till dig idag :) Ha det fint!

Gabriela sa...

Tack så hjärtligt!!! Jag ska ta och kika på din blogg också. Önskar dig en underbar helg <3
Kram G