måndag 20 september 2010

Fråga & svar Fethud, med finnar och pormaskar


"Hej!

Jag har fet hud med mycket finnar och porrmaskar. Jag har prövat på olika rengöringar från apoteket och från vanliga butiker. Men jag blir alldeles torr, och fjällig. När jag tvättade mig på halsen så blev den röd också. Kanske man är mer känslig på halsen. Det borde väl beror på att jag är allergisk mot mineraloljor och sådant som inte är bra för huden. Just nu så använder jag acnelösning och acnebehandling. För de torkar ju ut finnar. Rengöringen jag har är avene soapless gel cleanser. Jag tror nog att jag behöver lite ekologiska hudvårdsprodukter. Jag har även acneärr. Jag skulle vilja pröva vetegroddsolja, för det är väl bra mot ärr. Jag får även alltid mer finnar just innan mensen kommer. Har du några förslag på hur jag ska rengöra mig och vilka produkter jag ska använda. Nu när jag har använt acnelösningen så är jag lite torr i huden. Men på dagen brukar jag sätta på essex lotion. Det är svårt att veta vilka produkter man ska använda när man h ar fått typ allergi av alla produkter man har använt. Vilka produkter använder du? Har även läst blogg och tycker att du skriver om intressanta saker.

Tacksam för svar. hälsningar Kristina"

Hej Kristina!
Roligt att du tycker att jag skriver om intressanta saker. Finnar är inte kul men att ha en fetare hud betyder också att du kan se framemot att rynkorna håller sig borta längre :-)
Det som händer när man med olika lösningar försöker torka ut en hud är att den börjar bilda mer sebum/talg( hudfett) och så är cirkeln i gång. Talgöppningarna blir inflexibla och då blir det stopp när talget ska ut på huden (och gärna inflammerat).
Det låter också som om dina hudproblem är hormonrelaterade. Skulle också vilja veta mer om det. Ålder, hur ser din menstruationscykel ut? Behöver också få en mer utförlig beskrivning, var sitter finnar och pormaskar, hur ser det ut? Huden i allmänhet, rödflammig mm? Lite om vad du får i dig för fetter. Du får gärna skicka en hudbild om du vill. Aldrig något jag lägger upp på min blogg eller använder i annat syfte än att själv få en bättre bild av vad som behöver göras. Allra bäst är det förstås när jag få se och ta på huden.
Att använda produkter som täpper till huden och stör hudens naturliga funktioner kan få huden helt ur balans. Det tar oftast ett litet tag för huden att återfå balansen. Min hud tål inte heller den konventionella (petrokemiska) hudvården utan jag får röda utslag. Hudens celler har ungefär en livscykel på ungefär 21 till 40 dagar (psoriasis kan ha så kort cykel som 5). Man ska komma ihåg att sebumet är en del av hudens immunförsvar.
Vetegroddsolja är en underbar olja, en av mina favoriter som du säkert vet om du läst min blogg.Och ja, den är underbar på ärr. Arganolja som du frågat om tror jag tyvärr inte är riktigt rätt för din hud. Jag använder i bara mig av Alqvimia i de behandlingar jag ger.
Då det gäller makeup, som kan vara en del i en bra hudvård, så använder jag endast Nvey Eco. Deras foundation är en viktig del i en bra hudvårdsrutin då den innehåller stabila fetter, viktiga vitaminer och bra mineraler som skyddar ditt ansikte. Den täpper inte till huden, utan huden kan andas och känns mjuk och len.
Ofta så behöver man individanpassa hudvården och många gånger så gör jag en unik hudvård just då under behandling eller om jag behöver en speciell blandning. Ja, det var några svar och fler frågor innan jag kan hjälpa till med ett riktigt anpassat hudvårdsschema.
Varma hälsningar, Gabriela

Inga kommentarer: