tisdag 16 juni 2009

Certifierings problem- Svanen/ Cosmos/Natrue/ mm

Nu försöker Svanenmärkt att få oss konsumenter att vilja ha fler Svanenmärkta kosmetikprodukter. En kampanj har påbörjats. Det låter väl väldigt bra att pressa fram krav på miljöcertifiering av kosmetik? Jag vill här belysa frågan lite ytterligare eftersom det inte är helt enkelt:

Man kan i dag vara cerifierad av ett antal olika aktörer; somliga är vinstdrivande och andra är inte det. Dessutom gäller certifieringen väldigt olika kriterier beroende på vem som står bakom. Det finns kvalitetscertifieringar, miljöcertifieringar, certifiering för matvaror och så finns det olika grader av certifieringar av ekologiskt innehåll. De mest välkända är det tyska BDIH, franska Ecocert, engelska Soil assosiation, Natrue som har sitt säte i Belgien, FDA i Amerika och så har Austarliens regering och Organic food chain en av världens striktaste krav när det gäller ekologiskt innehåll.

Här i Norden har vi bland annat Svanenmärkt. Deras krav på hudvård har hitills inte varit särskilt strikt, och har inte varit någon garanti för att du inte får på dig sådant som du trodde att du skulle undvika ... I princip sträcker sig kraven till att man måste följa gällande EU-direktiv och riktlinjer för innehållet, samt att använda återvinningsbara förpackningar. Det är iofs bra att det ställs krav, men jag vet ju att man kan göra kosmetika med helt naturliga råvaror och skonsamma framställningsmetoder så jag önskar att kraven ställdes hårdare på innehållet i Svanenmärkt.

Jag är verkligen för en ökad kontroll av vad som ingår i vår hudvård och vill att det blir lättare för konsumenter att göra ett medvetet val. Det som pågår nu uppfattas dock av många som ett certifieringskrig, där de olika aktörerna försöker skaffa sig större betydelse och större marknadsandelar.


Det handlar nämligen om mycket pengar; det kostar oerhörda summor att bli certifierad och det finns förstås en marknad, då kunder oftast inte kan läsa en ingredienslista och bedöma om det är något de vill smörja på sin hud. Certifieringar är till för att göra det lättare för konsumenter att göra ett medvetet val, men det är inte det som håller på att hända. Nu ska EU försöka göra en gemensam certifiering, Cosmos, och det är ju bra, så länge det inte blir en urvattnad kompromiss. Den har dragit ut på tiden och utbrytarna där här bildat en egen grupp; Natrue.

Många företag blir " Green washed", alltså förpackningen (ex. Body Shop) ser ut att vara baserad på växter och vegetabiliska oljor. När du läser ingredienslistan så liknar den vilken konventionell produkt som helst, därför är det bra med en certifiering som vi kan lita på. Det gör också att fler konventionella märken får ögonen på sig och kommer (förhoppningsvis) att se över sitt innehåll i sina produker.

Miljömärkning är bra, men fortfarande måste vi konsumenter vara pålästa och inte blint lita på att en produkt är bra endast för att vi ser ett välkänt märke på förpackningen.

Du som vill veta lite mer kan följa dessa länkar:

http://www.cosmeticsdesign-europe.com/On-your-radar/Naturals-and-organics/Cosmos-organic-standard-launched-after-lengthy-consultation

http://www.cosmeticsdesign-europe.com/Products-Markets/Organic-certification-boom-results-in-confusion-and-lawsuits

http://www.svanen.nu/Default.aspx?tabName=Sminkuppropet

Inga kommentarer: