måndag 15 juni 2009

Mineral-Sminket förstörde Annas hud/ Aftonbladet


Hej!
Jag får många frågor angående mineralsmink, om det är ekologiskt , om det läker huden, om det är det mest skonsamma för huden. Artikeln i rubriken från Aftonbladet visar att det visst kan orsaka allergiska reaktioner- (men det kan i princip allt! Den som är allergisk/överkänslig för pelargoner kan reagera på pelagoner i tyg). Att få en reaktion av mineral make up är dock inget ovanligt. Antagligen så har hon reagerat på blandningen av mineraler och bismouth klorid kan vara boven.
En del producenter blandar i dimeticone och ozokerite för att få en mer lättapplicerad produkt. Dimeticone är en silikon och är ej nedbrytbar, misstänks vara en bioakumulator. Ozokerite är mineralolja. Inom begreppet mineral makeup finns alltså en stor spridning på vad produkterna innehåller och det finns ingen gemensam standard. Här gäller det som vanligt att man måste läsa på burken, och be om hjälp att förstå vad som står av den som säljer produkten ;-)

Sedan så har mineralpuder ofta en viss uttorkande effekt och egentligen tycker jag att de passar allra bäst på en okänslig och lite fetare hud. Till en känsligare och torrare hud så rekommenderar jag en foundation som skyddar mer och som innehåller bra vegetabilska fetter och vårdande antioxidanter. Många använder för mycket av produkten och då retas huden av att mineralerna suger upp hudens sebum. Att det skulle läka huden skulle jag inte vilja säga, men det finns mineraler som har en hudvårdande effekt. Det finns dermatologer som avråder sina aknepatienter att använda mineralmakeup då det kan penetrera deras trasiga hud. Risk finns också att bakterier fïnns i borsten som används. Så rengöring av borstar är a och o. Rätt använt och på rätt hud, ger det en vacker hud med ett sammetslent utseende. Jag rekommenderar mineralmakeup utan bismouth klorid och mineralolje innehåll.


Ekologiskt då? Det kan det per definition aldrig vara, det är inget levande i pulvret så som vegetabilsk olja.

Kram G

2 kommentarer:

Bitte sa...

Har du tips på någon mineralmakeup osm inte använder bismouth kloris och mineralolja?

Gabriela sa...

HH mineral make up har jag på min salong, inget extra utfyllnads ämnen här. Bellápierre likaså och de är också bra.
Även inom denna grupp av mineral make up varierar klassen på mineraler. HH tycker jag är toppen bra för de som gillar och inte reagerar på mineral make up. För min del så torkar de ut lite för mycket, och jag ser rynkor som jag inte trodde jag hade ;-) Men som sagt bra mineral make up! Kram G