söndag 14 juni 2009

Barcelona och solskyddsjakt

Hola!
Nu har jag kommit hem från kursen i Barcelona. Som ni ser på bilden så hann jag även med lite sol och bad :-)
Jag kommer att berätta mer om kursen senare.
Barcelona visade sig från sin vackraste sida med sol och härligt varmt väder. Jag brukar använda Laveras solskydd då jag tycker att de har det bästa solskyddet jag har hittat hitills. Men nu är det förbjudet i Sverige då det innehåller zinkoxid som solskydd. (Läs det jag skrivit om solskydd tidigare.) Det kommer nog att vara godkänt inom ett år igen. Weledas har jag inte heller tidigare använt då jag inte vill använda nanopartiklar (annars så har Weleda många bra produkter) och sedan Dermanord har jag också haft med men var inte nöjd med deras produkter. Kändes kladdiga och kan svida lite.
Nu tog jag med Dr Hauschkas, som har flera produkter som jag gillar. Men deras solskydd är tyvärr inte ett av dem. Jag använde spf 20 och den skyddande mest som en vanlig hudkräm. Jag blev lite väl solkysst och då hade jag även på mig en bomullsblus. Sedan var den kladdig och kläderna blev gula... Räddningen på resan var sheasmöret från Farfalla som jag hade med mig. Dels så fungerar det som ett svagt solskydd med det är också skönt efter solning.
Nu letar jag efter ett nytt solskydd. Vet att Santé ska ha ändrat formula sedan jag testade dem för flera år sedan och har ej testat den nya. Har någon av er gjort det?
Letar nu efter något annat men det är inte lätt! Någon som har ett naturkosmetiskt/ ekologiskt solskydd som är bra? Jag vill se stabila fetter (ej solrosolja eller likande) bra antioxidanter, inga parabener eller syntetiskt solskydd.
Just nu så regnar det men solen är på väg! :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har upptäckt ekologisk hudvård sedan i våras och tycker det är jättespännande att det finns många märken att välja på numera. Jag har hittills provat lite olika märken (Lavera, Logona, Weleda m.m.) men vill nu prova Alqvimia!Förresten jag köpte Lavera solskyddsspray i våras och använt under sommaren. Den har fungerat bra, hoppas den blir godkänd i Sverige igen.

Men vad är nano-partiklar som Weledas produkter innehåller?

/varma hälsningar från din nya bloggföljare!

Gabriela sa...

Hej min nya bloggföljare :-)

Roligt att du upptäckt ekologisk hudvård!! Jag hoppas också att Lavera kommer tillbaks med sin serie och blir godkända. Nanopartiklarna i Weledas solserie (som inte finns i Sverige) är nermalda mineraler som görs så små, små- nanostorlek och det är det som utgör själva faran.Annars så vill jag med tydlighet säga att jag tycker Weleda också är ett bra märke. Partiklar i nanostorlek kan ha helt andra molekyler än ursprungsmolekylen… Det är med rätta väldigt omdiskuterat och jag vill inte ha det i min kropp. Det finns flera hudvårdsmärken som använder det i sin mineralmakeup/ make up eller hudvård. Det ekologiska make up märket jag använder Nvey Eco tar bestämt avstånd från det. Nu till roligare saker: Naturligtvis ska du uppleva Alqvimia som är det bästa naturliga och ekologiska märket. Det som skiljer Alqvimia ifrån de övriga ekologiska märkerna skulle man enkelt beskriva så här. De tyska märkena som du nämde är bra allmän hudvård, smörjer huden och så. Alqvimia är ett terapeutikst märke som används har förmågan att påverka huden på ett djupare plan. Upplev skillnaden. Det är även ett aromaterapeutiskt märke som kan beröra både kropp och själ. Nu är det ganska eller ja, väldigt nytt i Sverige och det kommer att presenteras på Allt för hälsan i Stockholm 6-8 november. Då finns jag också där. De kommer att finnas flera hudvårdsterapeuter/spa/salonger som kommer att arbeta med och sälja Alqvimia. Se www.turkos.nu