lördag 13 februari 2010

Ansiktsmask för vinter torrhy

























Denna vinter har varit en riktig vargavinter och det gör det tufft för våran hud. Vår hud gillar egentligen medelhavsvärmen och den luftfuktigheten bäst. Tror jag aldrig sett så många torra hudar som i år.
Fick detta mail och därför lägger jag här upp ett recept på en ansiktsmask.
"Hej Gabriela,
Den här vintern tar kål på mig. Hur ska jag skydda händer och ansikte? Finns det någon mask jag kan lägga på kvällarna? Jag börjar se sliten och gammal ut. Hjälp mig!
Kram E "

Ansiktsmask för en vinter torrhy
2 msk eko havregryn
1/2 dl vatten
1 tsk- 1 msk ekologisk vegetabilisk olja
(1/2 eko avocado)

Mortla eller mixa noga 2 msk havregryn (rik på slemämnen som är så läkande för huden) häll över 1/2 dl varmt-hett vatten. Låt svälla i ca 15- 20 min och rör om.
Masken blir mildare desto mer finfördelade havregrynen är. Lite grövre gryn har en mer peelande effekt. Ta en msk av en för dig lämplig olja - mandel, jojoba, vetegrodds olja eller en synergi. Du kan också mosa i en halv avocado som är rik på vitaminer, proteiner, lecitin och essentiella oljor. Den här masken lämnar din hud mjuk och rikt återfettad. Låt den verka på ren hud i ca 20 min. Detta är en kletig mask, men så värd besväret!

I bland kan huden vara så torr så att man behöver göra en mild peeling. Det gör att oljorna bättre kommer in i huden. Har du ytliga kapillärer så bör du inte peela din känsliga hud.
En bra hemmapeeling är:

1 msk mandel olja/ vetegroddsolja
1 tsk florsocker/rismjöl/ mortlade havregryn
Till kroppen kan du välja havsalt eller socker och eko kokosfett :-) .

Återkommer med råd för att få sköna vinterhänder. Kramar Gabriela







4 kommentarer:

Åre Eva sa...

Oh va' skönt. Nu är jag superlen. Väntar på hand förslag. Kram

Veronique sa...

Vilken fin blogg du har! Ta gärna en titt på min med, om du har tid:)

M. sa...

vilka bra tips :) de ska jag ta fasta på :)

hoppas att du hade en bra gårdag och helg i stort :)

du får ha en bra vecka :) kramar

Gabriela sa...

Eva: Härligt att höra. Lite kladdig men visst är det värt det när huden blir så mjuk :-)

Veronique: jätte fin sida du har!

Molly: Tack så hjärtligt. Hade en skön helg, önskar dig en härlig vecka med!
KRAMAR G