lördag 6 februari 2010

Fråga & svar, rynkor vid ögonen vid atopiskt eksem

"Hej Gabriela!
Jag har atopiskt eksem, och pågrund av irritation och klåda så har jag gnuggat mina ögon för mycket. Och jag har märkt att mitt högra ögonlock har blivit slappare än det vänstra på senare tid. Jag undrar om det någonsin kommer återställa sig till sin normal form igen om jag låter bli att gnugga?? Eller om det finns något jag kan göra åt det?
Tack på förhand! // J"



Hej Jennifer,
Då ska jag besvara din fråga. Vad tråkigt att höra du har atopisk eksem, jag hoppas att du fått bra med hjälp. Du beskriver att din högra ögonlock blivit slappare. Kollagenet fungerar som hudens armeringsjärn. I ansiktet är det speciellt känsligt. Jag undrar om du använt kortison salvor, kortison kan vara nödvändigt vid svår klåda, svår plåga men det gör kollagenet skörare. Jag skulle förstås avråda till att gnugga den känsliga huden vid ögat, men jag antar att det beror på klåda och därför svårt att låta bli? MSM svavel är en produkt som finns på hälsokost. Du kan ta ett kryddmått i ett glas ljummet vatten. Ta en ekologisk bommulls rondell och fukta den och lägg på ögat. Det kan lugna.
Kollagen gillar i alla fall c-vitamin, e-vitamin. C-vitamin bidrar till bildandet av kolagen. E- vitamin är en fettlösning vitamin som förhindrar oxidation. B- vitaminer är också bra för huden och zink är så viktigt för sårläkning. Se till att äta en näringstät mat och använd gärna hudvård med c, e-vitamin och näring. Använd mild och närande hudvård, smörj försiktigt, försiktigt runt ögat. Skulle rekommendera att du träffade en hudterapeut som kan hjälpa dig vidare.
Huden har en fantastisk återhämtningsförmåga!
Varma hälsningar, Gabriela

Inga kommentarer: