måndag 22 februari 2010

Fråga & svar OCM del 2 (oil cleansing method)












"Hej Gabriela!
Tack för ditt svar, blev att jag köpte en aprikoskärnolja innan jag fick ditt svar att tvätta mig med, även den verkade passa min hud av det jag läst om den, testar nog jojobaolja med i framtiden :) Har kört med OCM i ca 2 veckor och min hud älskar det! Tror att tidigare rengöring med uttorkande ämnen varit boven i dramat för mitt ansikte och krämer med mineralolja, huden kändes torr och samtidigt fet. Eksemet är borta och tidigare när jag hade duschat blev ansiktet alldeles rött och irriterat, men icke nu, nu är den återfuktad varken fet eller torr :)

Hade sedan tidigare en vitamincreme med följande innehåll som jag tänkte fortsätta med och se hur det fungerar med nya rengöringsrutinen: Vatten, Eko Aprikoskärnolja, Eko Gurkörtsolja, Veg. emulgeringsmedel,
Veg. Glycerin, E-vitamin,Eko Sheasmör, Veg. konsistensgivare,A-vitamin, konserveringsmedel samt eteriska oljorna:Lavendel, Olibanum, Sandelträ och Hoblad. Vad tror du om det?

Jättebra förslag på rutiner, är väl i stort sett så jag har gjort hittills, utan ansiktsvatten dock får kolla upp det där, har läst att vissa har utspätt äppelcidervinäger som ansiktsvatten, vad anser du om det?. Sminkar mig inte så ofta men använder då mineralpuder från Bodyshop får kolla upp det märket du föreslog, kul med ekologiskt! Har fått några enstaka finnar på hakan och i pannan, men kan det vara att min hud reagerar på nya behandlingen? Finns väl inte så mycket att göra åt det annars eller? Sen om man inte sminkar sig så ofta tycker du endå att man ska rengöra varje kväll eller skulle man ibland bara kunna torka av med ansiktsvatten och smörja med olja eller ansiktskräm?

Vad tycker du annars om Aloevera gel99%-ig?Har smörjt lite i ansiktet ibland för att tillföra fukt utan att det blir för fett, det har känts bra.

Ser fram emot ditt svar!

MVH P"


Hej P,
Vad roligt att läsa att din hud älskar OCM :-) !!
Huden mår så mycket bättre då man tar hand om den lite varligare. Nu till vitaminkrämen, oftast så är det lättare (för mig) att läsa en incilista än en ingredienslista då jag inte vet vad man menar med veg. emulgerings medel. Antagligen PEG. Konserveringsmedel, parabener? Rent a-vitamin bör man vara lite försiktig med då det kan ge leverskador för foster. Annars så är aprikoskärnolja, gurkörtsolja och sheasmör mycket värdefulla oljor för ansiktet. Härligt att de är ekologiska.
Jag tycker nog att du ska rengöra huden varje kväll, speciellt eftersom jag rekommenderar att du använder den flytande foundationen varje dag (den är underbart bra, OCH en underbar ansiktskräm). Den skyddar din hud, bonus är att huden ser och blir ännu friskare.

Du frågar om plitor. Jo, det kan vara en liten utrensning på gång. Man kan då om man vill använda ett serum som hjälper huden att hålla balansen. Ett serum bestående av en lämplig synergi/blandning av vegetabiliska oljor och vårdande eteriska oljor.
Aloevera 99%, vilken är den sista ingrediensen? Aloevera är inte alltid så lämpligt, den kan vara irriterande för känslig hud. Jag tycker att den är lämpligast på sommaren. Man kan även lägga alovera som en ansiktsmask.

Varma hälsningar, Gabriela

3 kommentarer:

Bitte sa...

Jag tycker det är intressant att läsa "Frågor & Svar". Man lär sig alltid något nytt.

Anonym sa...

Du är nominerad till Kreativ blogger av mig. Hoppas du vill anta utmaningen, mer info finns i min blogg. :)

Gabriela sa...

Hej!
Sminkjante: Tack så hjärtligt!! Det är därför jag har den här bloggen. Jag tycker att kunskap ska delas.
Kajsa: Oh, tack vännen!! Vad gulligt! Självklart antar jag utmaningen :-)
Kramar Gariela