måndag 15 februari 2010

Fråga & svar OCM del 1 (oil cleansing method)


















"hej Gabriela!

Jag har lite frågor till dig, hade tänkt att börja med OCM-metoden då jag har haft mycket problem med huden eksem, torr hud mm.
Så såg jag ett inlägg där du rekommenderade olika oljor. Jag har tidigare haft väldigt torr hud som lätt blir irriterad. haft fått lite kontroll nu dock, har använt en vitaminkräm som jag köpt på ortblomman.se som jag använt någon månad men nu får jag finnar lite då och då istället, så tänkte att OCM kanske är något för mig eftersom jag är så känslig i huden. vilken olja tror du skulle passa mig, läste lite om jojoba olja vilket lät ganska bra, sen
blanda med ricinolja. Vad tror du om det? har även minskat på ansiktsrengöringen som jag gjorde förr 2 ggr om dagen och har då blivit bättre av det med tror jag. Skulle det räcka med oljetvätt varje kväll? TAcksam för svar på mina många frågor.

MVH P"
Hej P,
Då ska jag svara på dina hudfrågor. Det är toppen bra att du bara rengör din hud på kvällen! Egentligen ganska otacksamt att många tvättar bort det värdefulla sebumet huden bildat under natten ;-) Jag tycker att det låter som en bra idé att börja rengöra din känsliga hud med en kallpressad ekologisk olja. Jojoba (ev. med lite ricin i- men det behövs inte) passar perfekt. Många använder ansiktsbad eller varma fuktiga handdukar men det passar inte din känsliga hud, utan gör som jag beskrivit nedan. Vetegroddsolja skulle du sedan kunna använda som hudvårdande olja, men om du har eksem i ansiktet kan en mild ansiktskräm för känslig hud också vara bra. Sedan skulle jag rekommendera en skyddande flytande foundation från Nvey Eco. Det är visserligen make up men jag tycker att den tillhör hudvården.

Ett exempel.
Naturlig Hudvård
Daglig kvällsrutin
1. Blöt din hud med ljummet vatten.
2. Massera med mjuk och försiktig hand in jojoba.
3. Tvätta av rengöringen med blöta ekologiska bomullsrondeller.
4. Badda av ansiktet med för dig lämplig ansiktsvatten, ros eller ev. apelsinblomsvatten.
6. På fuktig hud för du stilla och mjukt in din vetegroddsolja. Sov Gott!

Daglig morgonrutin
1. Fukta ditt ansikte med för dig lämplig ansiktsvatten, med dina händer eller spraya lätt ditt ansikte.
2.Ta några droppar av din vetegroddsolja. Smörj in med mjuka händer in olja/ och ansiktskräm.
3. Ekologisk foundation innehåller stabila fetter och bra mineraler som skyddar ditt ansikte. Då är du och din hud redo för dagen, god morgon!
Lycka till Paula, jag hoppas att du blir nöjd med svaret. Hör gärna av dig om hur det går och om du har fler funderingar.

Varma hälsningar, Gabriela

9 kommentarer:

Bitte sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bitte sa...

Superbra grejor för huden:)

Jag måste passa på att fråga: Vad använder du när du gör eyelinervingar? Är det Nvey Ecos cake liner?

Gabriela sa...

SminkJante: ja, visst är det. Jag tycker att det är den absolut bästa hudvården som finns. Eyeliner vingar gör jag med Nvey Ecos svarta eyeliner (finns i brun också) men det blir mer tidsenligt med svart. Kram G

Anonym sa...

Hmm kanske jag också borde börja med OCM igen. Blev allt lite inspirerad av det här inlägget. Tror jag ska spana in jojobaoljan nästa gång jag går till min ekobutik.

Gabriela sa...

Absolut, jag tycker att du ska ge jojoban en chans :-)
I dag ska jag sminka en underbart vacker brud som ska gifta sig i dag <3 Kram G

M. sa...

hej hej!
hoppas att du har haft en bra helg :) vad kul att smnika en brud, blev hon vacker? det blev hon säkert :D

du får ha en bra vecka! kramar

Gabriela sa...

Oh, hon var så vacker!!!!!! Sminkningen blev superfin. Önskar dig en härlig vecka! Kram G

Kabuki sa...

Hej raraste! Du har en utmärkelse att hämta...

http://kabukibeauty.blogspot.com/2010/02/kreativ-blogger-award.html

Gabriela sa...

Tack så hjärtligt Emma <3 Vad snällt! Kramar G