måndag 8 mars 2010

Fråga&svar Eco schampo


"Hejsan!

Har sen 1 vecka tillbaka börjat använda ekologiska produkter till håret, shampoo mm (John masters organic). Har tidigare använt frisörmärken som kerastase och loreal. Men mitt hår känns konstigt, känns ej rent utan lite fett, stramt, kliar lite i hårbotten och ser mindre livlöst ut (ej så blankt som innan). Tror du detta är en process som går över, att håret och hårbotten är så vant vid de andra "dåliga" ämnena typ silikon mm, att det tar tid att vänja sig vid det nya naturliga. Eller kan jag vara allergisk mot något av det naturliga? Hur länge ska jag våga fortsätta med detta ekoshampoo om det fortsätter så här? Vill ju ha snyggt fräscht hår.
Såg att du kommenterade ett test på minplanet.se med ekoshampo och verkar kunna mycket och är ej så partisk som de där jag köpte produkterna.
Hoppas du kan hjälpa mig.

Mvh M"
Hej M,
Tack för ditt förtroende! Ursäkta att du fått vänta på mitt svar. Jag tycker förstås att det är roligt och bra att du börjat gå över till eko hårvård.
Det kan tyvärr vara en övergångsperiod som kan vara irriterande. Silikon kan vara svår att få ur, jag skulle rekommendera att du i sista sköljningen tillsätter lite äppelcidervinägir. Dessutom så har håret vant sig vid de starka lödderämnena och bara huden har en livscykel på lite drygt en månad. Det du bör se är en friskare hårbotten (ingen silikonhinna som gör att hårbotten inte kan andas). Det man också ibland kan se är att man tappar mindre hår.
Nu vet jag inte vilket av John Masters du använder, men det finns flera eko schampot och om detta inte passar tycker jag att du ska testa flera. Skulle då rekommendera Lavera (själv använder jag Farfalla), Faith in Nature (fast läs inci här, det är lite olika) det finns flera.
Något som man ska tänka på är att kroppens tunnaste hud finns på hårbotten, och därför tycker jag att man ska vara försiktigt med vad man använder där.

Du får gärna skriva och berätta hur det går och höra av dig om du har fler frågor.
Vänliga och idag mycket soliga hälsningar,
Gabriela

"Hejsan!
Hårbotten känns mycket bättre nu, ingen klåda längre mm. Men håret känns lite torrare, även om jag använder John masters "shine on" efter tvätt, men behöver nog något som "mjukgör" ännu mer. Använder John Masters organics "lavendel och rosmarin shampo" som är för normalt hår (tjejen i butiken trodde att shampot för torrt hår skulle bli för tungt för mina typiskt svenska fina hårstrån) och "citrus-neroli detangler" som balsam. Tror att jag använde shampot lite fel i början, ska nämligen skaka flaskan rejält för att aktivera ingredienserna.
Tack för ditt intresse och hjälp.
Kram/ M

Hej igen Malin,
Vad bra! Ofta glömmer man bort att skaka eller vända flaskor. Det samma gäller oftast ekologiska ansiktsserum. Du vill att det blandas om lite. Tror också att den för torrt hår skulle bli för tungt för ditt hår. Har själv testat det och det blev inget bra för mina strån. Kan som med alla schampon vara nödvändigt att byta efter ett tag. Håret känns oftare lite torrare (spec i början) hinnan av silikoner som gjorde det supermjukt är borta. Må så gott med ditt nya eko hår :-)
Solstrålar, Gabriela
p.s Jag tycker att Lavera har ett bra ros- balsam (bättre än deras inpackning. Det tror jag att ditt hår skulle uppskatta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Appropå eko-hårvård: Jag har börjat använda märket Rostedt och känner mig nöjd. De utger sig för att vara organiska och det tycker jag känns bra! Har du någon koll på detta märke och vad är din åsikt om dem?:)

Ha en bra dag!
/Kristina

M. sa...

du får ha en underbar vecka gabriela! har ni också plusgrader idag!? :) här skiner solen och det rasar snö från taken :)
take care! kram

Gabriela sa...

Kristina: Antagligen säger de ekologiskt. (Engelskans organic= ekologiskt :-)
Molly: Det blåser, snön rasar från taken(hästarna blir lite stirriga) och vi har haft riktigt aprilväder, med alla väder -samtidigt :-)
Må så gott!!