måndag 19 juli 2010

Fråga & svar Hudolja


"Hej!
Har läst en del på din sida. Du verkar duktig och jag behöver lite tips. Jag heter Christina och är 47 år. Har haft en problemfri hud tills för ca 1,5 år sedan. Jag fick då sveda och smärta på huden på kindbenen som jag haft sedan dess, mer eller mindre. Har blivit utredd för detta och det mest troliga är tydlgen att det är någon nervsmärta, fast jag undrar ibland.Har använt olika hudvårdsprodukter, både dyra och billiga, men känner att jag vill använda mer hudvänliga, ekologiska produkter. Har nu sedan drygt en vecka använt Rosenseriens morotsolja samt deras rengöring.Har ett rosenvatten, fast inköpt på en invandraraffär, har dock använt min vanliga foundation, ska köpa mig en ny sådan snart. Tar bort mascara med mandeloja. På mina smärtställen får jag ibland röda prickar,som i regel blir en pormask. Har även lätt att få lite acne på hakan. Är dock ej i klimakteriet än. Tycker nu att min hud känns mjuk och fin men jag har fått mer av prickarna eller pormaskarna på kinderna sedan jag började med oljan, jag tycker det är tråkigt att både ha ont och få utslag. Det är väl så också att jag ser varje prick då jag skärskådar mig sen smärtan började. Tycker inte min hud är sig lik, fast frågar jag någon annan så verkar de inte se de förändringar jag ser. Jag undrar nu om det är rätt produkter jag använder, jag är fräknig och blir ibland lite fet i pannan, men det känns bättre sen jag började använda oljan. Har som jag skrev tidigare lätt att få pormaskar och någon acne på hakan. Verkar ju nu ha fått väldigt känslig hud på kinderna Jag tycker verkligen det känns skönt att använda olja, den luktar också fantastiskt. Jag skulle bli väldigt glad för ett svar då jag är väldigt villrådig i denna kosmetikadjungel som har varit ganska kostsam för mig. Jag betalar gärna om det är bra produkter. Tack på förhand! Med vänliga hälsningar / Christina"

Hej Christina!
Vad jobbigt det låter med nervsmärtor i ansiktet, det är dock inte första gången jag stöter på det. Jag är en varm förespråkare av vegetabiliska oljor i hudvård. Dels finns det så många olika som har olika egenskaper så det går att hitta och göra serum verkligt individ anpassade och förstärka effekten med även här några väl utvalda eteriska oljor. Nu är det bara så att kvalitén varierar kraftigt. Dels naturligtvis beror det på marken de odlats och sedan förstås hur de utvinns. Tänk på margarin, kan utvinnas ur raps men förändras så under vägen att det inte är tjänligt som mat längre (tycker jag). Har läst att enligt margarintillverkaren Carlshamn är konventionellt odlad raps så hårt besprutad att den är för giftig för att kunna kallpressas.

Jag skulle vilja rekommendera dig ett ansiktsserum som innehåller johannesörtsolja, då den stödjer nervbanorna. Det är också en av de få oljorna som verkar svalkande på huden. Alqvimias anti-age beauty extract innehåller en lämplig synergi. Den innehåller hasselnötolja (uppstramande) johannesörtsolja, nyponrosolja (cellförnyande), och vetegroddsolja (den rikaste på e-vitamin, viktigaste antioxidanten som finns) och de eteriska oljorna citron (citrus oljorna som av vissa ej räknas som eterisk oljo utan expressed oil) apelsin, rosenträ, olibanum , myrra och patchouli.

Mandelolja att ta bort maskara tycker jag verkar utmärkt. Tycker faktiskt att du ska använda den som rengöring för hela ditt ansikte nu när du byter till ekologisk makeup . Då ditt ansikte är känslig nu så är det bra om det får vila lite och den innebär en skonsam rengöring. Jag skulle också vilja rekommendera dig att träffa en hudterapeut som arbetar med naturkosmetisk och ekologisk hudvård. En ansiktsbehandling med mjuk och fin ansiktsmassage skulle kunna hjälpa din hud. Då en massage ökar blodtillförsel som ger bättre näringstillförsel och stimulerar nervbanor. Rosenvatten låter bra, även om jag till dig nog skulle ha valt ett apelsinblomsvatten.
Jag hoppas att detta svar har hjälp dig lite framåt. Tålamod är en dygd brukar man säga, och jag brukar säga att för att se ett stabilt resultat så vill jag se tre hudcykler det är ungefär tre månader.
Hör gärna av dig om du har fler frågor!
Solstrålar, Gabriela

Inga kommentarer: