tisdag 6 juli 2010

Fråga & svar om hudvårdsprodukter

















"Hej Gabriela
Jag skulle gärna vilja få lite råd och förslag om naturprodukter. Jag är 44 år och har haft akne därmed ärren kvar. Min hud är bland hy och har små fett knölar under huden (tilltäppt hud). Jag har läst i din blogg om att vetegroddsolja är bra för läkning av ärr. Vilka produkter skulle du rekomendera för min hud. Jag har använt och använder starka cremer med olika AHA syror, det låter kanske dumt men vissa syror gör att jag får ont i magen ( mest brännkänsla i magmunnen) jag har extremt känslig mage. Jag har aldrig använt naturprodukter men funderar på att göra det.

Tacksam för svar
Hälsning
N"


Hej Nursen,
Då ska jag försöka hjälpa dig. Det är alltid så mycket lättare att ge bra specifika råd om man får se huden (gärna känna också) men jag börjar. Det som verkar vara problemet är ärr och att du har milier (små vita fett knölar som inte har någon öppning) eller att det mer knölar som är irriterade och kan även vara lite röda? Jag tror att det du beskriver är milier, och då skulle jag även vilja försäkra mig om att ditt intag av fetter är bra. Olivolja, riktigt smör, sesam, eko kokosfett och att du inte får i dig några margariner eller härdade fetter. Även viktigt att du försöker äta så näringstät som möjligt. Att du får i dig rikligt med c-vitamin huden collagen behöver det. Gärna mat rik på e- vitamin och zink också.
AHA-syror är jag ingen varm förespråkare av. Det händer att jag får se brännskador på huden efter dessa krämer, ansiktsvatten och behandlingar. Huden tar upp det vi smörjer på den, så välj med omsorg. Efter en sådan behandling behöver huden lite återhämtning. Skulle vilja börja mycket försiktigt och senare kan det vara mer lämpligt med white light för att ta hand om dina ärr, ev nyponfröolja också. Men innan vi kommer dit så måste behöver den komma i mer balans. Nu vet jag inte var du bor men det skulle nog vara bra om du träffade en hudterapeut som arbetar med ekologisk och naturkosmetisk hudvård. Så här skulle ditt hudvårdsschema kunna se ut.

Daglig kvällsrutin
1. Blöt din hud med ljummet vatten
2. Massera med mjuk hand jojobaolja från t.ex Farfalla
3. Inte än (Med mjuk hand, massera in rengöringskräm)
4. Tvätta av rengöringen med blöta svampar eller vid mycket känslig hud välj ekologiska bomullsrondeller. Tänk på lymfans riktning
5. Badda av ansiktet med för dig lämplig apelsinblomsvatten gärna från Alqvimia eller Farfalla.
6. På fuktig hud för du stilla och mjukt in vetegroddsolja. Sov Gott!
Daglig kvällsrutin
1. Fukta ditt ansikte med apelsinblomsvatten, med dina händer eller spraya lätt ditt ansikte
2. Ta några droppar av vetegroddsolja. Smörj in med mjuka händer in oljan och ev. solskydd.
3. Nvey Ecos foundation innehåller stabila fetter, viktiga vitaminer och bra mineraler som skyddar ditt ansikte. Då är du och din hud redo för dagen, god morgon! Det finns en flytande som vunnit bäst i test i amerikanska ELLE. Den är som en underbar dag kräm+ foundation i ett. Den skyddar och vårdar huden. Det finns också en kräm foundation Creme de luxe den är underbar och täcker mer än den flytande. Rekommenderar att man använder pensel till den för ett perfekt resultat. Dessa foundations tillhör hudvården och hjälper huden att återhämta sig.Jo, båda dessa går utmärkt att ha även ute i solen :-)
Önskar dig en underbar sommar!!
Solstrålar och varma hälsningar,
Gabriela

Inga kommentarer: