måndag 9 augusti 2010

Fråga & svar som jag missat! Kommentar på en artiklel.

Hade helt missat att lägga upp detta. Tänkte väl att jag skulle skriva något mer.... nu blir det inte så men här kommer det :-)

Hej!
Ekologiskt i alla dess former är nåt som intresserat mig mer och mer det senaste åren. Men det är verkligen en djungel av olika produkter och man vet inte riktigt vilka produkter som egentligen är bäst. Många produkter som marknadsförs som "naturliga" är inte alla gånger så mkt bättre än "vanliga" produkter har jag läst. När det står organiskt däremot så litar jag på det mer.
Hittade den här artikeln nyligen:
Vad är dina åsikter om det?

Vad är dina åsikter om det?
Vore intressant att höra!

MVH
Hej!
Alldeles riktigt så är det en djungel, som jag gör mitt bästa för att göra lite lättare (men egentligen så kanske ni bara inser att det inte är så lätt ;-). Ibland så kan man inte ens riktigt lita på ”organic” stämpeln (översätts ekologiskt på svenska). Finns flera certifikat man mer eller mindre kan köpa och det ger ingen riktig garanti för ett naturligt och eller rikt ekologiskt innehåll. Så certifikaten varierar kraftigt. Sedan finns det gemensamma nämnare.
Många som pratar för naturliga produkter (som kanske inte är så naturliga om man tittar noggrannare) använder ibland olyckligtvis ord som att de inte finns något kemiskt/ kemikaliskt i deras produkt. Det de i bästa fall menar är att det inte ingår några petrokemiska eller syntetiska ingredienser. Allt är nämligen kemi, vi männsikor består bland annat av vatten, syre och olika kolföreningar. Att påstå att syntetiska kopior skulle vara bättre än originalet vet jag inte om det finns särskilt mycket belägg för. Det finns studier som visar att vi oftare reagerar överkänsligt mot den syntetisk a versionen, så som till exempel citron. Huden tar upp det vi stryker på den och precis som jag vill ha näringstät mat väljer jag bra näring för min hud också.
Solstrålar i massor!!
Gabriela
Jag rekommenderar varmt denna video:http://storyofstuff.org/cosmetics/

Inga kommentarer: