lördag 25 juli 2009

Hur gör man en örtolja?

Örtoljor
Jag har fått en fråga om hur man kan göra en örtolja så....Här kommer ett recept som du kan passa på att göra på några av våra underbara sommarblommor. Örtolja kan göras på både torkade och färska men, jag föredrar de färska som har med hela växtens livskraft, energi och doft som är de eteriska oljorna. På bilden här så håller jag i styvmorsviol som är en riktig "hudblomma"som kan vara fin att använda vid eksem eller akne. Örter och blommor bör plockas torrt och fint väder, rosor plockas på morgonen. Många blommor så håller mycket fukt i sig kan med fördel få torka några timmar eller ett dygn innan man gör i ordning örtoljan.
Använd kallpressad olja: exempelvis oliv, mandel eller jojoba.
2 dl färska örter
5 dl vegetabilisk kallpressade olja
(1-2 droppe av vald eterisk olja)
Hacka örterna grovt och lägg dem i en ren och torr glasburk. Jag brukar ställa mina glasburkar i ugnen på 100 gr värme innan i 20 min och sedan låta dem svalna. Häll över den valda oljan så att örterna täcks och det är någon cm över med olja. Alla växtdelar måste täckas, så rör försiktgt om i burken. Låt alla luftbubblor försvinna så undviker du risken av att få mögel i din olja. Ställ burken med lock i ett ljust fönster, men ej för hett fönster under en månad upp till sex veckor. Rör mjuk och försiktigt burken en gång per dag under en vecka. När måndaden gått så silar du bort örterna. Var nogrann och sila gärna 2 ggr genom en saftduk eller fin sil. Häll oljan i en ren burk eller flaska.
Örter som jag tidigare också rekommenderat i Metro är:
Trollhassel är porsammandragande och fungerar renande på akne.
* Cypress är bra på spruckna blodkärl.
* Kamomill lugnar känslig och torr hy.
* Fläderblom är närande och antiinflammatorisk.
* Älgört är antiseptisk ­ och bra att dricka om huvudvärken är framme.
* Styvmorsviol ­ stillar klåda och är bra mot eksem.
* Rosmarin ökar cirkulationen och doftar luvligt.
* Lavendel verkar lugnande och är nummer ett vid solsveda.
Andra fina blommor och örter är: ringblomman, timjan, maskroser, björkblad (spec. på våren). Förvara din olja mörkt och svalt.
Lycka till!
Här bifogat en Youtube länk där man gör en örtolja av vallört.

Inga kommentarer: