måndag 27 juli 2009

Utbildning i Barcelona- Cellulit behandling


Utbildning i Barcelona- Cellulit behandling
Som ni vet var jag i slutet av maj början av juni på utbildning i Barcelona. Vi gjorde flera behandlingar men nu ska jag berätta lite om cellulit behandlingen. Kvinnan som jag gjorde behandlingen på sa att hon hade haft problem med celluliter (1) sedan hon var tjugo år och nu var hon femtio år. Och ja, hon hade rikligt med celluliter och huden var sladdrig. Först så började jag med att öka cirkulationen och förbereda huden med friktioner med Queen of Hungury (2) så masserades Body Sculptor Oil in över hennes kropp. Efter det så strödde jag ut döda havs salt (om du tar det på tung spetsen så förstår du hur rik den är på mineraler, den domnar). Peelade hennes ben och nedre delen av ryggen. Sedan så packade jag in henne med en rik lera ”Anticellulite Seaweed ” som är väldigt rik på näring, mineraler, salter, proteiner och fibrer som renar kroppen blandad med eteriska oljor en blanding som kallas anticelluite. Samma procedur på fram och baksida. Packade in hennes kropp och gjorde en ansiktsbehandling (berättar mer ansiktsbehandlingen senare som bl.a. innefattade Japanskt ansiktslyft ). Efter ca 20-25 min så fick hon gå i väg och duscha. Jag gjorde ordning en dusch gelé och natursvamp till henne. Hon kom tillbaka… och vi (vi = flera terapeuter) trodde inte våra ögon. Jag har faktiskt inte sett något likande resultat. Hennes ben såg helt annorlunda ut. Ingen gropighet och sladdret, en riktig uppstramning. (När jag såg resultatet så ringde jag mannen som ritar min nya planlösning och bad honom om att få en dusch i mitt behandlingsrum. Han ordnande det!) Efter dusch så gav jag henne en cellulit massage med Body Sculptor som är en underbar och resultatgivande behandling. Jag undrade om resultatet kvarstod och mailade henne, och ja hon hade fortfarande snyggare spiror än hon var tjugo år! Nu är detta en behandling som bör upprepas för att behålla resultatet och hon skrev nyss och frågade om hon kunde beställa en sådan behandling av mig. Det kan vara en svårighet för oss terapeuter att vi inte kan få samma behandlingar som vi ger. Det kan förklara att hon kunde tänka sig resa från mellan Europa för att komma hit... :-)



1. Celluliter kallas ofta apelsinhud. Ca 90% av kvinnorna lider av "apelsinskal huden". Ackumulerad fettvävnad är ofta lokaliserade på områden som höfter, skinkor, mage, lår och knän. Celluliter är inte bara ett skönhetsproblem, det kan också orsaka cirkulationsrubbningar och lymfatiska problem. Vad vill man uppnå:
• aktivera lymfsystemet • förbättra elasticiteten i huden • syresätta och öka cirkulationen • eliminera celluliter
2. Queen of Hungury är gjord efter ett recept som sägs att en munk eller alkemist tog fram för Drottningen av Ungern som levde under medeltiden (1300 talet). Hon var känd i hela Europa för sin stora skönhet och förföriska makt. Enligt legenden, så upplevde drottning Elizabeth/ Isabel att hennes hälsa och skönhet höll på att försvinna. En dag då hon rider på en häst genom skogen, och hon finner en alkemist och frågar honom om han skulle förbereda något som kunde återvinna sin hälsa och attraktionskraft. Alkemisten skapade då denna blandning som har föryngrade och uppfriskande eteriska oljor med bland annat rosmarin. På mycket kort tid, hade drottningen återhämtat sin förlorade hälsa och skönhet. Detta är den metod som hade en hel del prestige bland kvinnorna i den eran och den var med i Stockholmsfarmakopén 1686 innehöll ett ungerskt drottningvatten. Ett sådant kom också med i den första nationella svenska farmakopén 1775 och fanns kvar till och med sjunde upplagan 1869. Den är det idealiskt för att behandla problem som celluliter, vätskefyllda och trötta ben och är uppfriskande.

Inga kommentarer: