söndag 18 oktober 2009

Fråga&svar fortsättning varför är Nvey Eco- foundations?


Hej Hanna,
Tack så hjärtligt och vad roligt att du gillar min blogg!
"Kan du inte göra en lista på bra färgade dagkrämer och foundation (naturkosmetisk)? Skulle vara till stor hjälp!Täcker förresten nvey eco´s flytande bra? Tack för en superbra blogg!"

Då till ekologiska och naturkosmetiska foundations. Vill igen säga att jag i alla lägen föredrar en naturkosmetisk framför en konventionell! Så alla som jag nämner här vinner över de konventionella med hästlängder! Men det är faktiskt bara Nvey Eco som är ett rent makeup märke av dessa. Det tog 7 års forskning innan de kunde ta fram denna ekologiskt certifierade make-up. Jag är till viss del även partisk och använder nu själv inget annat än Nvey Eco, men jag har testat de mesta som finns bland naturkosmetiken. Sen så skulle en skillnad kunna vara att de flesta naturkosmetiska makeupmärken har färgad dagkräm och inte foundation. Jag börjar i ”me like” ordning.
1. Nvey Eco´s liquid foundation (6 st)vann pris som bästa foundation i den Amerikanska tidningen ELLE. Den är outstanding och ja den täcker bra. Du får det bästa av båda världar. Resultatet och innehållet. Den innehåller ekologisk ringblomma, kamomill och gurka. Plus de hudvårdande vegetabiliska oljorna mandel och tistelolja. Den är berikad med ros absolute som en av de allra värdefullaste eteriska oljorna. Den stärker känslig hud. Och inte minst innehåller den A, C och e-vitamin som är så viktiga för en frisk hud. De har ett oxy-safe system som gör att en massa konserveringsmedel kan uteslutas. Det som bevarar krämen är de eteriska oljorna, antioxidanterna (vitaminer) och kryddorna.
Innehåll: Purified Water, Glyceryl Stearate [Vegetable Emulsifier], Glycerin [Vegetable Glycerine], Prunus Amygdalus Dulcis [Sweet Almond Oil], Cetearyl Alcohol [Coconut Derived Emulsifier], Calendula Officinalis [Calendula Oil], Panthenol [Vitamin B5], Tocopheryl Acetate [Vitamin E Acetate], Origanum Vulgare [Wild Marjoram] Extract, Thymus Vulgaris Extract [Thyme Extract], Cinnamomum Zeylanicum [Cinnamon Bark] Extract, Rosmarinus Officinalis [Rosemary ] Extract, Lavandula Angustifolia [Lavender Flower] Extract, Hydrastis Canadensis [Golden Seal Root] Extract, Anthemis Nobilis [Chamomile] Extract, Cucumis Sativus [Cucumber] Extract, Lonicera Caprifolium [Honeysuckle] Extract, Rosa Centifolia Extract [Rose Absolute]. May Contain/ Peut Contenir [+/-] CI 77019 [Mica], CI 77491, CI 77492, CI 77499, CI 77007, CI 77891.
2. Vill du ha fulltäckning som man använder på photo shoots etc. så är Nvey Eco´s Creme de Luxe (10 st) du är ute efter. Den innehåller inget vatten. Här består blandningen bland annat av jojoba, tistel och ricinolja. Även här hittar du de viktiga antioxidanterna! Jag använder båda :-) och min äldsta dotter använder bara den och den yngsta endast nvey eco liquid. Här krävs det dock lite mer teknik. Creme deluxe innehåller inte silikon och behöver därför mjukas upp för en professionell applicering. Gör så här: Svep runt med applikator med makeup svamp eller pensel några varv tills creme deluxen får en mjuk och silkig konsistens. Jag brukar skrapa upp lite med en spatel och värma mellan fingrarna och sedan föra på huden. Det blir super snyggt!
Innehåll: Caprylic Capric Triglyceride [Coconut Oil], Carthamus Tinctorius [Safflower] Oil, Ricinus Communis [Castor] Oil, Cera Carnauba [Copernicia Cerifera Palm Wax], Simmondsia Chinensis [Jojoba] Oil, Kaolin, Cera Alba [Natural Beeswax], Ascorbyl Palmitate [Vitamin C], Sorbitan Olivate, Candelilla Cera [Euphorbia Cerifera] Wax, Tocopheryl Acetate [Vitamin E Acetate], Daucus Carota [Carrot Oil], Lonicera Caprifolium [Honeysuckle] Extract, Origanum Vulgare [Wild Marjoram] Extract, Thymus Vulgaris [Thyme] Extract, Cinnamomum Zeylanicum [Cinnamon Bark] Extract, Rosmarinus Officinalis [Rosemary Leaf] Extract, Lavandula Angustifolia [Lavender Flower] Extract, Hydrastis Canadensis [Golden Seal] Root Extract. May contain/ Peut Contenir: [+/-] Mica CI77019, CI77491, CI77492, CI77499, CI77007, CI77891
3. Logona har några få (tre färger tror jag, eller är de bara två?) foundations. De står under BDIH och tillåter alltså talk som testas så att den inte ska innehålla asbest. Bra att den innehåller jojoba och sheasmör, känns bra på huden. Färgvalet är lite knapert och det kanske inte blir någon wow upplevelse, men den får klart godkänt ändå. Hamnar på tredje plats!
Make-up creme 2 age protection
Aqua, Hydrogenated Vegetable Oil, Glycine Soya, Glycerine,Simmondsia Chinensis Squalane, Talc, Potassium Cetyl Phosphate, Palmitic Acid, Stearic Acid, Hydrogenated Palm Glycerides, Parfume,Butyrospermum Parkii Argania Spinosa,Sorbitol,Galactoarabinan,Xanthan Gum,Hydrogenated Lecithin,Actinidia Chinensis Seed Extract,Ascorbyl Palmitate,Lecithin,Sodium Citrate,Citric Acid,Tocopherol,Hydrogenated Palm Glycerides,Citrate,(+/- CI77891, CI77491, CI77492)
Underlagskräm: Aqua (Water), Elaeis Guineensis (Palm) Oil*, Glycine Soja (Soybean) Oil*, Talc, Glyceryl Oleate Citrate, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil*, Palmitic Acid, Stearic Acid, Glycerin, Cetearyl Alcohol, Theobroma Cacao (Cocoa) Seed Butter, Caprylic/ Capric Triglyceride, Magnesium Aluminium Silicate, Xanthan Gum, Prunus Amygdalus Dulcis (Sweet) Almond) Oil*, Calendula Officinalis Flower Extract*, Hydrolyzed Silk, Parfum (Essential Oils), Sodium Citrate, Citric Acid, Tocopherol, Limonene, Linalool, [+/-CI 7789 , CI 7749 , CI 7749 , CI 77499]
4. Lavera, doftar ganska gott (fast en del tycker att det doftar för starkt) finns i några fler färger. De har 4 färger och en transparent som nästan är mörkast. Innehåller talk som ska vara asbest fri på plus sidan så har de har mandelolja, jojoba och sheasmör som är härligt för huden.
Water (Aqua), Olea Europaea (Olive) Fruit Oil*, Glycerin, Tricaprylin, Alcohol, Squalane, Caprylic/Capric Triglyceride, Glyceryl Stearate Citrate, Hydrogenated Palm Glycerides, Lecithin, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil*, Prunus Amygdalus Dulcis (Sweet Almond) Oil*, Glucose Glutamate, Aloe Barbadensis Leaf Juice*, Lysolecithin, Butyrospermum Parkii (Shea Butter), Xanthan Gum, Tocopheryl Acetate, Hydrogenated Lecithin, Tocopherol, Rosa Damascena Flower Water*, Lavandula Angustifolia (Lavender) Flower Water*, Melissa Officinalis Water*, Brassica Campestris (Rapeseed) Sterols, Ascorbyl Palmitate, Ascorbic Acid, Fragrance (Parfum)**, Citral**, Citronellol**, Geraniol**, Limonene**, Linalool** , [+/- Titanium Dioxide (CI 77891), Iron Oxides (CI 77491), Iron Oxides (CI 77492), Iron Oxides (CI 77499)]
Nu delade platser : Dr Hausckha (4 färger) innehåller ganska mycket alkohol men också många fina råvaror som morots-, avocado-, macadami- och jojobaolja. Talk som är certifierad att den är fri från asbest. Innehåll: Aqua, Alcohol, Anthyllis Vulneraria, Daucus Carota, Macadamia Ternifolia, Persea Gratissima, Buxus Chinensis, Glycerin, Althaea Officinalis, Cetearyl Alcohol, Hamamelis Virginiana, Prunus Armeniaca, Butyrospermum Parkii, Rosa Gallica, Cera Flava, Parfum, Limonene*, Linalool*, Citronellol*, Geraniol*, Coumarin*, Citral*, Benzyl Benzoate*, Eugenol*, Bentonite, Xanthan Gum, Sodium Cetearyl Sulfate, CI 77491, CI 77492, CI 77499, CI 77891, CI 77007.
Kan väl nämna Dermanord, den innehåller parabener och talk men även härlig jojobaolja. Kan vara irriterande på känslig hud. Aqua Purificata, Glycerin, Caprylic/Capric Triglyceride (från kokosolja), Squalane (från olivolja), Polyglyceryl-10 Laurate, Cera Alba (Bivax), Cetyl Alcohol (från kokos), Caprylic/Capric/Stearic Triglyceride, Coco-glycerides (från kokos), Sodium Stearoyl Lactylate, Magnesium Stearate (från stearinsyra), Sodium Citrate, Simmondsia Chinensis (Jojobaolja), Glyceryl Caprylate, Polyglyceryl-3 Stearate, Stearic Acid, Tocophery Acetate, Xantangum, Methylparaben (E 218), Citric Acid, Ethylparaben (E 214), Propylparaben (E 216), Lecithin (från sojaolja), Tocopherol, Ascorbyl Palmitate, Glyceryl Oleate, Glyceryl Stearate. Pigment/färg: Talk, Cl 77891, Cl 77499, Cl 7777492, Cl 77491. AnneMarie Börlind räknas också hit. Min personliga uppfattning är att den doftar för mycket och kan vara irriterade för torr hud. Minns när vi makade på varandra under min utbildning. Min kompis hud blev inte fin. Men den kan säkert passa någon annan. Hittar ingen ingredienslista. Men jag tror säkert att jag även här skulle hitta många fina råvaror också!!
En bra foundation tillhör en bra hudvårdsrutin.

9 kommentarer:

Bitte sa...

Nvey Ecos liquid foundation är den absolut bästa jag provat, på min torra hy.

Första gången jag applicerade den hade jag lite problem. Nu använder jag en skunkborste och resultatet är outstandig.

Hanna sa...

Tack snälla Gabriella!
Nu ska jag våga mig på att prova Nvey Eco! Känner att mineralfoundation irriterar min torra, känsliga hy. Får små röda prickar och torrflagor, fast den är utan bismuth!

Du gör ett jättefint jobb med bloggen, härligt att följa för oss som har övergått till ekoprodukter! Kram till dig!

Anonym sa...

Hur är det med Kerstin Florian?

Gabriela sa...

Hej!
Härligt med respons :-)

Till Sminkjante: Roligt att din hud gillar Nvey Eco´s liquid foudantion!! Den kommer dessutom att stärka din hud och göra den mindre torr, härlig bonus eller hur? Kram G

Till Hanna: Tack så hjärtligt, det värmde! Min hud reagerar precis som din fastän jag naturligtvis inte använder bismouth. Men för många går den jätte bra. Kram G

Till Anonym: Kerstin Florian tycker att mineraloljor är bra och säkra för huden. Lika naturligt som salt tror jag att hon sagt. Det är ju sant, mineralolja/ råolja är naturligt precis som många andra saker jag inte skulle vilja ha i mitt ansikte. Denna grundläggande skillnad finns. Det finns nu en ekologisk serie men det beror på vilken bas de ekologiska råvarorna ligger som är avgörande. Hoppas att jag gjort det lite klarare?

Massor av kramar till er alla<3

Kabuki sa...

Tack för en super-bra guide! En ingrediensnörd som jag gnuggar händerna! Ska absolut testa Nvey Eco.

Gabriela sa...

Tack så hjärtligt Kabuki <3
med Nvey Eco får du både en ingrediens lista att älska och inte minst ett riktigt snyggt makeup resultat.

M. sa...

hej och tack för din kommentar. vad kul att du upplever min blogg så, jättekul, jag blir jätteglad!
du får ha en jättebra helg och tack för en bra blogg med många bra tips! kram

Anna sa...

Hej
Jag är nyfiken på Nveys foundations men kan inte bestämma mig för om jag ska ha creme deluxe eller liquid... Jag är 34 år och har lite torrare hy med pigmentfläckar. Vill ju dölja dessa fläckar lite samtidigt som jag inte vill framhäva torrhetsrynkor. Vilken av foundations skulle du rekommendera?

Gabriela sa...

Hej Anna,
Jag svarar på din fråga på en egen "fråga&svar". Svarar alldeles snart! Kram G