söndag 11 oktober 2009

Fråga&svar Vänta barn


"Hej Gabriela,
Tack så mycket för din inpirerande blogg! Jag skulle vilja höra om du har några tips att ge mig. Jag väntar barn och har haft lite långt järnvärde de senaste gångerna. Finns det något "naturligt" jag kan ta? Får ont i magen av järntabletterna på apoteket. Hur gör jag för att förebygga bristningar? Tack på förhand,
J"
Grattis till den väntande bebisen!
Järnvärdet är något som ofta kan gå ner då man är gravid. Blodet blir ju mer utspätt. En matsked nyponpulver och en tesked brännässla, brukar finnas på hälsokost. Om du bodde i Östersund skulle jag rekommendera Ej.S hälsokost. Du kan blanda i en smoothie eller om du känner dig lite lat och inte är så kräsen blanda i lite vatten, rör om och svälj :-) Det finns också (men kan vara svårt att få tag på) en serie från Danmark som heter NDS. De har en riktigt bra järntablett (med bland annat C-vitamin, B6 och B12 i). Jag brukar också rekommendera att man börjar äta probiotika minst 3 månader innan förlossning och tre månader efter.
Förebygga bristningar: Alqvimia har en underbar olja som heter Stretch Stopper den är rik på vetegroddsolja (Alqvimia använder inte hexane i sin ), nyponfröolja, hassel och mandelolja. Den hjälper att återställa hudens spänst genom att stimulera cellförnyelsen. Det är också en olja som är bra att använda så länge man ammar. Helt underbar och den fungerar verkligen. Viktig att vara lite försiktig med eteriska oljor då man väntar barn. En japansk studie visar att aromamassage verkilgen är possitivt för nyblivna mödrar. Både fysiskt som mentalt och är bra för samspelet mellan mamma och bebis.
Invärtes så kan man stötta sitt kollagen med c-vitamin och zink något som kollagenet ”armeringsjärnet” gillar :-)
Hoppas att jag kunnat vara till någon hjälp.
Kram Gabriela och bästa lyckönskingar!

The psychological effects of aromatherapy-massage in healthy postpartum mothers: Imura M., Misao H., Ushijima H. et al. Department of Developmental Medical Sciences, Graduate School of Medicine, The University of Tokyo, 7-3-1, Hongoh, Bunkyo-ku, Tokyo 113-0033, Japan

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Jag instämmer verkligen, NDS produkter är verkligen bra. Åt själv järnet när jag var gravid. Var nere på 98 och gick upp till 119 på en vecka. Och den påverkade inte magen. Många bra tips och inspirerande läsning Gabriela!
Kram Malin på EJ:s

Gabriela sa...

Tack Malin <3

eco chic sa...

Tack! Har du någon tips på en vattenfast flytande eyeliner som är ekologisk?

Gabriela sa...

Hej Eco chic!
Mitt absolut bästa tips på ekologisk eye liner är Nvey Ecos cake eye liner som är vattenresistent. Älskas av mig med många andra. Blir så snyggt! Kan även användas torr till ögonbryn.
Vattenfasta flytande eyeliners som är ekologiska finns inte. För att få det vattenfast så måste man använda ingredienser som inte är godkända. Sedan så finns det några fler naturkosmetiska flytande eye liners men tyvärr min erfarenhet är att håller de ganska dåligt. Av kajaler som inte går att göra ekologiskt certifierade, så finns det naturkosmetiska varianter, då tycker jag nog att Laveras är bäst. Kram G

M. sa...

tittar in och önskar dig en bra fortsättning på dagen samt en underbar helg! kram