torsdag 22 april 2010

Fråga&svar : Phenoxyethanol i hudvård?


I dag så samkör jag och naturlig skönhet våra bloggar. Hon fick en fråga...

Hej och tack för en jättebra blogg! Har i flera år följt skönhetsmedia i USA och ser att här i Sverige ligger vi några år efter. Framför allt saknar jag debatten om Phenoxyethanol, då den har pågått sedan 2007/2008 med mycket kritiska granskningar om detta syntetiska ämne som visat sig bla vara en av våra värsta skin irritants. Själv undrar jag om det finns annan forskning här i Norden som påvisar andra resultat? Vad anser du om detta? Keep up the good work Mvh Lisa”
Hannah Svarar:
Hej Lisa! Tack för ditt mail. Jag ska villigt erkänna att jag inte är någon expert, så jag har tagit lite hjälp till det här långa svaret. För de läsare som inte har hört talas om fenoxyetanol, så rör det sig om ett syntetiskt konserveringsämne, som förekommer i hudvård, även naturlig sådan. Jag håller med dig om vi ligger lite efter i Sverige och vi har börjat få upp ögonen för naturlig/ekologisk hudvård och tveksamma ingredienser som parabener. Jag känner faktiskt inte till om det pågår någon forskning heller. Någon annan som vet? När jag bild-googlade hamnade jag på denna intressanta sajt som handlar om veterinärprodukter och där används fenoxyetanol som bedövningsmedel för fiskar (!) mycket på grund av att ämnet löser sig väldigt långsamt i vatten, därav konserveringsförmågan.
Andra namn: Fenoxyetanol, 2-fenoxietanol, Microcare PE. Engelskt namn: 2-phenoxyethanol. INCI-namn: Phenoxyethanol.


Shenet skriver att ämnet används som konserveringsmedel ensam eller blandad med till exempel parabener. Godkänt av SNF (Svenska Naturskyddsföreningen) som bra Miljöval av konserveringsmedel. Ögonirriterande, kan ge kontaktallergi och kontakteksem.

Gabriela Lexmyr som är naturkosmetolog och som bloggar här, skriver så här om phenoxyethanol:
”Phenoxyetanol används ganska ofta som konservering i hudvård eller fixerare i parfym. Den är mycket omdebatterad men är godkänd i Sverige som bra miljöval. Bra miljöval behöver tyvärr inte betyda att det är lämpligt för människor eller vår hud. Här i Sverige så är det få som känner phenoxyethanol och debatten runt den. Phenoxyethanol anses kunna orsaka hud- och ögonirritation speciellt på en redan skadad hud. En hud med eksem är till exempel extra känslig, men även en torr hud. Produkter får inte innehålla mer än 1% av ämnet. (I en lotion på 200 ml skulle det motsvara nästan en tesked). Det är ett ämne som framställs syntetiskt och ju mindre man använder desto bättre. Vi har alltid cocktaileffekten att tänka på, ensam kanske ingredienserna inte är farliga men tillsammans kan de bli många och reagera på ett oönskat sätt.
Konservering är inte helt lätt. Dels vill butiker att hudvårdsprodukterna ska ha ett långt ”hylliv” och många vill kunna använda sina produkter i ett par år. Det ställer stora krav på konservering, för en produkt med mögel eller bakterier är heller inte hälsosamt eller bra för vår hud. Vår hud är vårt yttre immunförsvar och ska bland annat hindra oönskade organismer från att komma in, och en produkt med alltför intensivt dödande av till exempel bakterier kan irritera och skada vår hud och vävnad så att den inte kan utföra sitt skyddande arbete. Jag skulle önska att vi mer såg på hudvård som en färskvara. Och inga fingrar i burkarna :-) ”

Läsaren Pomo-Chan har också tipsat mig om amerikanska The Green Beautyguide som skriver så här om ämnet.

Och till sist en filosofisk frågeställning från Hannah:
När jag kollar i badrumsskåpet ser jag att flera av mina naturliga produkter innehåller just phenoxyetanol, och jag blir så klart lite trött på det. Samtidigt måste man läsa INCI och om phenoxyetanol står sist, så är det således minst av det i produkten. Kan jag då acceptera att produkten inte är 100% ren? Ja, troligen. Jag kommer åtminstone inte att kasta ut några produkter på grund av ämnet, men jag kommer att undvika phenoxyetanol när jag köper nya. Hur tänker ni?
Bild från Wikipedia

6 kommentarer:

Bitte sa...

Attans osis. Krämen med spf från Green People som jag köpte innehåller det här.

Bitte sa...

"Länkkärlek" på gång.

Gabriela sa...

Hej SminkJante,
Ja, det är trixigt med konservering och visst skulle man vilja se något annat. Härligt med länkkärlek <3, tack!!

Evelina sa...

1% av 200 ml är INTE en hel tsk! En lotion med 200 ml innehåller 2 ml... inte så mycket.

Gabriela sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gabriela sa...

Tack så hjärtligt för kommentaren Evelina!
Oj, nej det stämmer. Det är ett kryddmått! Översättningen blev fel, ber så mycket om ursäkt för det! Ett kryddmått är 1 ml. Vi har dock cocktail effekt. Ibland är det ju förstås också ämnets potens som avgör om mängden kan anses försumbar. Det finns nu ett sötningsmedel som är så sött (tror det heter Sukralosatt) så att det det behövs så extremt liten mängd att den borde vara försumbar och ej behövs uppges. Så det är alltid lite svårt att säga att ett kryddmått är lite, det beror på kraften i ämnet och hur den samverkar med andra. Men det sagt så vill jag ändå säga att det finns mycket värre bovar än phenoyethanol. Även om jag helst undviker den. Ledsen att jag uppgav fel måttenhet!
Kramar och solstrålar Gabriela