tisdag 13 april 2010

Tycker du att Mineral Makeup kan anses naturligt?

Tycker Du att Mineral Makeups kan anses vara naturligt?
Många svenskar tror jag skulle svara ja på den fråga. Vissa skulle kanske till och med säga att det är ekologisk (?!). Här är en artikel skriven av Nick Morante - Mar 1, 2010 Sedan så har datorn fått hjälpa till med översättningen då jag är lite lat ;-)

Denna fråga ställdes av SpecialChem gemenskapen och hur de ärligt tyckte om mineralsmink anses naturligt. Svaret var en överväldigande 80% Nej 20% Ja. Detta grundades på nästan 120 respondenter från hela världen. En uppdelning av samhället svaren visade att majoriteten av läsarna var överens, men att fördelningen var ett tecken på vilken marknad läsarna var en del av. EU den enda marknad som kändes lite starkare om deras behandling som naturliga produkter.

ASIEN 93 % NEJ 7 % , JA NAFTA 88% NEJ 12 % JA, EUROPA 67% NEJ 33 %JA
kanske ännu fler i Sverige är av uppfattningen att mineralsmink är naturligt?

Som vi kan se, majoriteten av SpecialChem4Cosmetics gemenskap känner att "mineral" betyder inte alltid "naturlig". Jag skall försöka förklara varför. Och jag ska också försöka förklara varför en tredjedel av ledamöterna i Europeiska unionen anser att mineralsmink produkter kan anses naturligt. Hela frågan var inte bara grundas på det faktum att Mineral Makeups bör övervägas naturligt. Hela frågan förtydligar detta lite mer: Tror du Mineral Makeups kan anses naturligt med många av de ingredienser som används i dem är mineraler är av syntetiskt ursprung?
Låt oss börja i USA. Många av de regler för färg tillsatser föreskriva att de måste vara av syntetiskt ursprung. Många av de spackel vi använder i dag också är av syntetiskt ursprung. Det finns två goda skäl till detta, en är att det är mycket billigare att producera dem, de är mycket mer konsekvent på grund av bearbetning och tillverkning förhållanden är det lättare att kontrollera den tunga metall i tillverkningsprocessen, och slutligen, vissa ämnen som används i kosmetika bara inte finns i naturen såsom bornitrid.
Den procentuella andelen asiatiska respondenter var mycket nära att Nordamerika (som inkluderar Mexiko). Så varför har Europeiska unionen kommit tillbaka betydligt högre? Den enda anledning jag kan se är att det i Europa finns många kloka människor. Att inte ta bort något från den kreativitet de nordamerikanska och asiatiska forskare, men i Europa reglerna är så mycket olika. I Europa är användningen av naturliga järnoxider är lagligt så länge som alla restriktioner för tungmetaller är uppfyllda (E172). Som en formulerare i USA, när en klient kommer till mig och ber om ett mineralsmink som måste alla fysiska, är mitt svar "Det kan inte göras". Inte utan misbranding eller manipulering av produkten. Jag kan formulera en helt naturlig produkt men när jag kommer till färger, alla spel är släckta. I Europa skulle jag inte behöver oroa sig för detta.
US Code of Federal Regulations har många restriktioner för färg tillsatser. Även några av pulvret fyllmedel (som är oreglerade) måste användas med gott omdöme. Faktum är att färgen tillsatser regleras i varje kosmetika - EU (76/768/EEG bilaga IV), Japan (MHW Degree lag 30 [1961] och USA (CFR 21) all kontroll färg tillsatser för användning i kosmetika ( med undantag för stenkolstjära hårfärgningsmedel). Det är bara att dessa föreskrifter varierar så kraftigt som i slutändan produkter godtagbart i en marknad inte tillåts i en annan och vice versa.

Detta lämnar fortfarande majoriteten av de tillfrågade fortfarande överens om att Mineral Makeups inte är naturliga. Även om utformningen av samhället kommer att komma överens med dessa siffror, tror jag att det är marknadsföring gemenskap som verkar ha kontroll över vad som berättade för konsumenten. De säger att naturligt är bättre, är naturligt bra för dig, naturligt är frisk. Var som helst, formulerar forskare följa reglerna medan kreativa marknadsförare drivs av försäljning. Om du gör ett påstående om en produkt och övertyga konsumenterna om att de kommer att dra nytta av produkten och pengarna går till (mycket pengar), därefter beredningar har inget annat val än att följa de krav för marknadsföring och ingredienser användning som kanske inte alla de påstås vara. En naturlig produkt som använder ingredienser som faktiskt är syntetiskt framställda. Detta kan vara ett litet förbiseende eller "vit lögn", men tills någon tillsynsmyndighet börjar slå till mot denna, är praxis att kalla allt naturligt att fortsätta då man ej ser en stor fara med detta.

Nick Morante är för närvarande en konsult till kosmetikaindustrin. Han har över 30 års erfarenhet i utformningen av färg kosmetika och andra makeup och emulsion av typen produkter. Han spenderade alla dessa 30 år på The Estée Lauder företag där han haft olika tekniska och ledande befattningar inom forskning och utveckling. Nick har en fil kand-examen inom biovetenskap från New York Institute of Technology och en Master of Science examen i organisk kemi från Trinity Southern University, både i USA. Han har tagit flera fortbildning kurser i kosmetiska vetenskaper vid Centrum för befordringsgång. Nick är en lång tid medlem och har varit mycket aktiv i föreningen i kosmetiska kemister där han haft många positioner både på den lokala kapitel och de nationella styrelsen nivåer. Han är för närvarande den nationella sekreterare och en Fellow av den amerikanska Society. Han är även instruktör för Samhällets (CEP) fortbildningsprogram inom färg och makeup formulering och på samhällets "Fråga experten" panelen. Han har medverkat som sakkunnig i ett flertal patent ärenden som kosmetiska beståndsdelar, råmaterial och processer. Han har ett patent på en on-the-counter läppstift formulering som använder elektronik färg mätning. Han har gett ett stort antal presentationer inom området färg kosmetika utformning och färg instrumentering till SCC, CTFA, HBA / PCITX liksom andra stora vetenskapliga organisationer. Han har också bidragit stort antal artiklar, ledare och har skrivit kapitlen om många kosmetiska ämnen för olika anmärkningsvärda vetenskapliga, industri och publikationer skönhet, exempelvis kosmetika och toalettartiklar, Self, Allure, förebyggande, O, The Oprah Magazine, kosmetika och toalettartiklar Tillverkning Worldwide .

5 kommentarer:

adfbdfb sa...

Maffig artikel som trots sin något märkliga svenska belyser en hel del av problematiken kring vad vi kallar för "naturligt". Intressant med färgerna, att de "måste" vara syntetiska, det visste jag inte innan. Eller har jag missuppfattat saken?

Bitte sa...

Intressant läsning. Kul att se hur människor ser på det här med mineralmakeup.

Gabriela sa...

Ja, visst är det en maffig och intressant artikel (trots dålig översättning). Intressant att man i vår ankdamm tycker så annorlunda från andra ankdammar. Har tydligen lite med att göra om vad som får sägas i reklamen. Ja, det med färgerna är intressant att de är syntetiska. Mineral makeupen är oreglerad och lite olika saker finns med som silikoner(-dimethicone), vismuth mm i olika märken. Jag har även den riktiga engelska versionen om någon är intresserad. Kram G

Malin sa...

Hej Gabriela, jag tar gärna en kopia av den engelska version om det går bra :)
info@malinrosenberg.se
Tack!

Gabriela sa...

Hej Malin,då här jag skickat orginalet till dig.
Varsågod :-)