söndag 18 april 2010

Fråga & svar En som blivit väldigt intresserad nu...


















"Hej Gabriela!

Mitt namn är N och är 25 år och har nu suttit och läst din blogg och dina övriga sidor nu i ett x antal timmar under eftermiddagen/kvällen.
Väldigt intressant att läsa och inspirerande! Jag känner att jag vill slänga ut hela mitt badrumsskåp och köpa in de produkter du rekommenderar i din blogg.
Jag har alltid varit intresserad av saker som är så naturligt och skonsamt som möjligt mot hud och hår, men det är lätt att luras av olika företags reklamer och information.
Det jag har lärt mig är att mycket av det huden avspeglar kommer inifrån, hur man mår psykiskt och fysiskt. Att rätt hudvård kan hjälpa till lite på traven mot en bättre hud.

I och med att jag fick reda på att jag är allergisk mot vete, gluten, laktos och mjölkprotein och nu undvikit det i mer än ett år så har jag blivit mycket bättre i huden exempelvis. Jag har lidit av acne sedan tonåren och har fortfarande alltid en till två prickar i ansiktet som jag går runt med. Min dröm är att vara fri från en enda finne i mitt ansikte en dag...får se om det kommer hända?!
Jag har tror jag en typisk blandad hy som samtidigt är lite känslig. Fet i T-zonen och normal i övrigt. Huden är väldigt ljus fast jag har väldigt mörka drag annars som mörkbrunt hår och bruna ögon.
Har testat en massa olika märken och produkter genom åren allt ifrån Basiron (fast jag förstod att det inte alls egentligen kunde vara så bra mot huden, men ändå kanske hjälpte mot just acnen) till Decelor och Mary Kay som jag använder mig av nu. Mary Kay har fungerat bra, men jag vill ju helst ha något som är Ekologiskt och så naturligt och skonsamt mot huden som möjligt. Vill att den ska hålla hela livet så gott det går!

Efter att ha läst din blogg så är jag nu ännu mer beslutsam att jag vill ha en bättre och naturligare hudvård! Önskar jag kunde ha all din kunskap i mitt huvud också! Hade jag bott i närheten av Östersund så hade jag mer än gladeligen bokat en tid för ansiktsbehandling så att du kunde se vad just min hud behöver. Jag bor tyvärr i Bollnäs så det känns lite långt att åka. Därför undrar jag om du vet någon som håller på med samma produkter och ansiktsbehandlingar som du gör, fast lite närmare då? Eller tror du att du skulle kunna hjälpa mig ändå utan att träffa mig personligen? Vilka produkter tror du skulle vara bra för mig? Är verkligen intresserad av de produkter du nämnt. Hur ser exempelvis din hudvårdsrutin ut själv? Vilka produkter av vilka märken använder du?

Nu blev det många frågor och jag förstår att du har många mail med massa frågor att svara på, men skulle bli såååå tacksam och glad om du någon dag har tid att svara på mina frågor :)

Många glada hälsningar!
/ N"


Hej N,
Tack så hjärtligt för ditt härliga mail! Blev så glad över att du gillar bloggen! Ledsen för att du fått vänta så länge, men jag ville ge ett bra svar. Roligt om jag inspirerat dig till att titta igenom badrumsskåpet :-)
Då magen och tarmen skulle kunna kallas vår inre hud så avspeglar sig det hur den mår även på utsidan. Ja, det går inte att skilja på kropp och själ. Descartes försökte med detta men det fungerar inte så. Därför är vår förhållningsätt mot vår hud och oss själva så viktigt.
Det allra bästa vore om du kunde hitta en ekologisk hudterapeut som jobbar i Bollnäs, men jag känner tyvärr inte till någon. Är det någon här som känner tilll någon??
Naturligtvis så blir jag intresserad av var i ditt ansikte dessa två prickar brukar komma, det brukar säga en hel del om orsaken. Den känsliga delen av huden är alltid det som måste tas om hand om först. Sedan kan man arbeta med plitor (som är en del av obalansen) och annat. Acne är trixigt att komma till rätta med, men att börja kolla över sin hudvård, kost och livsstil. Även val av makeup påverkar förstås huden.
Håller med dig om att man lätt luras av reklamen, det är ju liksom meningen … Jag brukar alltid läsa inci listan på produkterna för att snabbt avgöra om det verkar bra.
En bra hudvårdsrutin för dig skulle kunna vara:

Daglig kvällsrutin
1. Blöt din hud med ljummet vatten
2. Massera med mjuk hand in jojobaolja
3. Med mjuk hand, massera in ekologisk rengöringskräm
4. Tvätta av rengöringen med blöta svampar/tvättlappar/tvättduk eller vid mycket känslig hud välj ekologiska bomullsrondeller. Tänk på lymfans riktning
5. Badda av ansiktet med för dig lämplig ansiktsvatten, tror att apelsinblomma är lämplig för dig.
6. På fuktig hud för du stilla och mjukt in din ansiktsolja och/ eller hudkräm. För att balansera din hud så skulle jag gärna se ett serum som innehåller gärna innehåller lämpliga vegetabiliska oljor som aprikoskärnolja kanske lite nyponfröolja och balanserade och stärkande eteriska. Sov Gott!
Daglig kvällsrutin
1. Fukta ditt ansikte med för dig lämplig apelsinblomsvatten , med dina händer eller spraya lätt ditt ansikte
2. Ta några droppar av din olja. Smörj in med mjuka händer in olja/ och ansiktskräm
3. Nvey Ecos foundation innehåller stabila fetter, viktiga vitaminer och bra mineraler som skyddar ditt ansikte. Då är du och din hud redo för dagen, god morgon!

Solstrålar och kramar, Gabriela


Hur jag tar hand om min hud kommer i nästa inlägg :-)

Inga kommentarer: