onsdag 30 september 2009

Eteriska oljor- Alopecia (håravfall)




Eteriska oljor är fantastiska! Här har jag översatt och förkortat en text från spanska (om ni kan spanska så har jag länkat dit). Alopecia aerata är en sjukdom som gör att man tappar sitt hår. Det kallas Alopecia totalis när en person förlorat allt sitt huvudhår och Alopecia universalis beskriver förlusten av allt hår även på kroppen. Det kan naturligtvis vara mycket svårt att tappa sitt hår och ofta drabbar det unga. Tycker att detta är en intressant studie.

De eteriska oljorna: cederträd, lavendel, timjan, rosmarin kan hjälpa till att stimulera hårväxt och har använts för att behandla alopecia över hundra år men det har inte gjorts någon vetenskapligen studie för att visa hur effektiv behandlingen är.

En studie har nu gjorts för att se hur effektiv behandlingen med eteriska oljor är på alopecia areata som är en immunförsvars sjukdom som 1% av människorna i västvärlden lider av. Konventionell behandling för alopecia aerata innefattar ganska tuffa behandlingar men inte alltid så effektiva.

Studien som gjordes under 7 månader på 84 patienter med denna sjukdom utan konventionell behandling samtidigt. En blandning - synergi av eteriska oljor och basoljor som masseras in i hårbotten och sedan så tog man en varm handduk runt huvudet varje kväll visade sig vara en effektiv och säker behandling med inga biverkningar. Med en 44 % förbättring så är det ett enastående resultat, bättre än vad den konventionella behandlingen lyckas med.

SOURCE:
Scientific article published in Arch Dermatol. / Vol. Nov. 1998/American Medical Association 134: Randomized Trial of Aromatherapy, Successful Treatment for Alopecia Areata, Isabelle C. Hay, MRCP, Margaret Jamieson, SRN; Anthoni D. Ormerod, FRCP

4 kommentarer:

M. sa...

intressant inlägg.
jag tänkte fråga dig en sak. jo, det är så att min lillasyster har otroligt torr hårbotten, vilket gör att det kliar så i hennes huvud. jag tänkte att du kanske vet någon bra olja eller så som kan hjälpa henne att slippe denna klåda. det är alltså inte mjäll...
tack på förhand om tack för en bra blogg :)

ha en bra dag! kram molly

Gabriela sa...

Hej Molly,
Då ska vi se vad vi kan göra för lillasyster. Klåda i hårbotten kan bero på många saker men det lättaste att börja med är schampot. Vad använder hon för schampo? Många konventionella schampon irriterar hårbotten (vars hud är lika tunn som ögonlockets) de innehåller aggresiva lödderämnen och i bland silikoner som lägger sig som en plastfilm över hårbotten. Att ta lite, lite, lite jojobaolja på fingarna och massera in i hårbotten kan vara bra. Jag rekommenderar bara lite olja, om man tar mycket så måste man tänka på att använda schampot direkt på håret innan man blöter det vid tvätt. Hör av om ni har fler frågor, lycka till!
Kram G

Unknown sa...

Hej vart kan man få tag i blandningen av oljorna. Min dotter har alopecia vill gärna prova.

Gabriela sa...

Hej Lars,
Om du vill kan jag hjälpa er med den blandningen. Detta är min gamla blogg, jag finns nu på Turkos.se. Ni kan maila till gabriela@turkos.se så ska jag försöka hjälpa er. Vänliga hälsningar Gabriela