lördag 26 september 2009

Fråga&svar Nybörjare på ekologisk hudvård



Hej Gabriela!

Efter att ha läst den senaste tiden om farliga/riskabla och giftiga ingredienser i hudvårdsprodukter har jag bestämt mig för att prova ekologiska märken med naturligt innehåll i stället. Men det finns ju ganska många, och alla kanske inte är bra på detta område heller. Jag har läst din blogg och dina sidor och skulle vilja ställa några frågor, som jag hoppas att du har tid att svara på (jag bor i x, och kan därför tyvärr inte så lätt komma på någon behandling, även om det hade varit spännande ;)).

Jag är 34 år och har haft blandhy tidigare, men nu känns den torrare. Stramar lite och har fina linjer, t.ex. på hakan som jag inte haft förut (och hakan kan klia lite ibland också, fast utan utslag/rodnad, så det känns som torrhet). Jag gick nyss en del hos en dermatolog och köpte produkter från Syncroline, men sedan såg jag ju att de innehåller en del kemikaliska ingredienser.

Jag tycker att produktmärkena Rosenserien och Pai (och även Waleda och Caroma) verkar intressanta för mig. Har du använt/hört bra eller dåliga erfarenheter av något av dessa märken?

Det är stor skillnad i produkternas hållbarhet: Rosenserien anger 2-3 år, och Pai 3 månader. Spontant känns Pai:s produkter då mer naturliga och "bättre", eftersom de är "färskvaror", eller vad tror du?

Rosenseriens ögongel ser ut att ha bra ingredienser, men vad är ethylhexylglycering (bra/dåligt)? Jag kan inte hitta något riktigt begripligt om det på nätet.

Jag ser att du också har haft problem med att hitta ett bra solskydd.. Nu under höst/vintermånaderna vill jag först och främst ha UV-skydd i min dagkräm, men det verkar inte finnas i så många ekologiska produkter, utom i Green people. Där är problemet i stället att den innehållet titandioxid. Allt solskydd verkar innehålla octocrylene eller titandioxid. Har du hittat något intressant den senaste tiden i fråga om UV-skydd, som inte innehåller några tveksamma ämnen?

Jag skulle vara jättetacksam om du hann svara på dessa frågor vid något tillfälle. Ha det bra så länge och lycka till med företaget!

Vänliga hälsningar

M

Hej M,
Jag blir så glad över att du valt att gå över till ekologisk/ naturkosmetisk hudvård! Tack så mycket för ditt mail och för dina lyckönskingar :-)
Då ska jag försöka att hjälpa dig. Syncroline är inget märke jag egentligen känner till och jag hittade ingen ingredienslista, men känslan jag får är att det inte är en serie som baserar sina produkter på vegetabiliska råvaror. Ja, jag känner väl till både Rosenserien och Pai och jag håller med dig att det är bättre att välja en produkt som inte innehåller ev. retande konserveringsmedel. Så det var väl mitt svar:-) Alqvimia som jag arbetar med har heller inget onödigt konserveringsmedel (en av de vanligaste allergenerna i hudvård) så den har begränsad livslängd. På min salong förvarar jag kabinförpackningarna svalt i kylen. Titta alltid efter om produkten innehåller: mineraloljor, PEG, parabener mm- även de naturliga. Men jag tycker att det är så mycket bättre att välja ett ekologiskt/ naturligt än en konventionell produkt!

Ethylhexylglycering desinficerar och används som ett alternativ till parabener. Det är en syntetisk förening som anses vara ganska säker men den har visat sig kunna vara irriterande för huden (spec. den känsliga runt ögonen) och kan orsaka kontakt dermatitis.

Roligt att du såg mitt sommarletande efter solskydd. Det är inte lätt!! Angående titandioxid så finns den i nästan all makeup och jag föredrar den bunden i en kräm än i ett löst mineralpuder, se till att den inte är av nanostorlek. Väljer så mycket hellre en produkt med titandioxid än en med octocrylene. Då den senare kan skada huden långsiktigt och den verkar öka risken för malignt melanom. Det var ju knappast därför vi smorde in oss. Jag använder alltid foundation som skyddar min hud och jag har också en hudkräm från Alqvimia som skyddar mot uv- strålning. Krämen jag börjat med nu använder heter Eternal Youth.

Du beskriver att din hud har blivit torrare, antagligen så har din sebum produktion börjat minska. Att huden börjar strama och ibland klia kan bero på att du har för lite sebum i ansiktet och då är din hud lite trasig. Tänk att din hud ska vara som en skyddande duk, hel. När huden börjar kännas stram så har duken gått sönder lite och tyget gått isär. A och O för dig är ett serum, dvs. en blandning av olika vegetabiliska oljor och eteriska oljor. Skulle t.ex. rekommendera Alqvimias serum för känslig hud till dig eller en ren vetegroddsolja ( Alqvimias är inte utvunnen med hexane) så ska du se att din hud kommer att må mycket bättre! Ge ditt ansikte en mjuk , mjuk massage så kommer din hud och få en ny lyster och spänst. I Göteborg finns ett parfymeri som heter Grand, de har Nvey Ecos flytande foundation som ger din hud näring och skyddar den samtidigt som du blir ännu snyggare :-)
Har länkat till ett exempel på en hudvårdsrutin.
Jag hoppas att mitt svar varit till hjälp för dig.
Vänliga hälsningar, Gabriela

2 kommentarer:

Linda sa...

Finns det någonstans på nätet där Alqvimias produkter säljs? Eller går det bara att köpa hos återförsäljare? Blev så nyfiken på dess produkter efter detta inlägg. Särskilt krämen med uv-skydd och vetegroddsoljan. Kikade där återförsäljare fanns och inget i Uppsala verkade det..

Gabriela sa...

Hej Linda,
Roligt att du blev nyfiken på Alqvimias produkter! Alqvimia säljs av hudvårdsterapeuter eftersom Alqvima är ett terapeutiskt märke som har en mycket kvalificerad synergi av exklusiva eteriska oljor. Det är ett väldigt nytt märke i Sverige och kommer att presenteras på Allt för hälsan i Stockholm 6-8 november. Jag kommer att vara där, om du kommer så ska gärna jag visa vilka underverk naturen kan göra;) Men jag hoppas att det ska finnas i Uppsala snart :-)
Stor kram Gabriela
p.s. besriver Eternal Youth snart.