måndag 7 september 2009

Svininfluensan, H1N1- den nya inluensan. Eteriska oljor


Svininfluensa , H1N1- den nya influensan
Igen lär ha missat rapporteringen av den så kallade svininfluensan/nya influensan. Den har i min uppfattning mest handlat om hur farlig den är och vad man kan göra för att komma över vaccinationen så fort som möjligt. Inget om hur vi själva kan göra för att stärka vårt immunförsvar (annat än tvätta händerna, nys i armvecket och stanna hemma om du är sjuk) och det finns massor som vi kan göra! Inifrån och utifrån. Det aktuella utbrottet av AH1N1 som just nu drabbar befolkningen är en modifiering av svininfluensa med fågelinfluensan och mänskliga influensavirus, vilket innebär att spridning genom luften är mycket lättare. Förebyggande åtgärder kan därför inriktas på atmosfäriska trygghetssystem och användandet av immunstimulerande medel.

Det är här de underbara eteriska oljorna kommer in. Vetenskapen börjar nu inse värdet av de läkande ämnen som finns i eteriska oljor. Klinisk forskning har visat att eteriska oljor är starkt anti-virus och anti-infektiösa. Att det utvecklas resistens mot eteriska oljor så som det befaras bli mot antibiotka verkar inte finnas. En eterisk olja kan innehålla allt från 200 till 800 kemiska beståndsdelar och är svårare att mutera. Eteriska oljor har en komplex samverkan av naturliga kemiska ämnen med olika egenskaper som är mycket varierande men de har vissa gemensamma egenskaper. De kan bland annat öka immunförsvaret, de har en antiseptisk effekt, de kan öka cell förnyelsen. De hjälper huden att sköta sin uppgift som vårt yttre immunförsvar. I en synergi (blandning) blir de oerhört verksamma. Så det jag gör är att jag smörjer in mina döttrar, mig själv och ibland också maken (familjen gillar att få lite massage…) med Alqvimias Tea Tree olja. (skriver om den senare) Jag smörjer deras nedför deras hals, bakom öronen, ner mot mjukdelen ovanför nyckelbenen och sedan på solarplexus. Jag håller också mina händer med oljan framför deras näsa så att de också får inandas den. Sedan så smörjer jag även in deras fötter och gärna händerna.
I min aroma stream så har jag eteriska oljor så som ravensara, tea tree, citrusoljor, palmorosa, lavendel och synergier från Alqvimia. I damsugaren (när jag inte tar moppen) så använder jag alltid eteriska oljor.
Kram G


4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är Aroma Stream, vad menas med det? Jag kan inte hitta nån förklaring på din blogg om det. Ska man "andas in" eteriska oljan?

Gabriela sa...

Hej,
Då ska jag försöka förklara!
En aroma stream är en apparat som har en insats som man droppar eteriska oljor på och så stoppar man tillbaka insattsen i en behållare som har en liten fläckt. Det gör att de eteriska oljorna sprids i rummet. Inte så lätt att beskriva apparater men jag hoppas att det blev lite tydligare? Kram G

Anonym sa...

Tack för förklaring, det blev tydligare!

Gabriela sa...

vad bra :-) jag ska se om jag kan lägga in en bild på den.