onsdag 12 augusti 2009

fråga&svar ansiktsövningar


Hej jag har en fråga angående min hud.
Det är så att jag gör ansiktsövningar och kanske hållt på med det i ett år ungefär.. jag har hört att det är bra för ansiktet och jag har sett resultat. min hy har blivit mycket fastare och tunnare.. men jag märkte även för någon vecka sedan att jag börjat få rynkor.. under ögonen speciellt.. men även vid munnen och jag undrar om det har med dessa övningar att göra? jag har läst att det är både bra och dåligt med ansiktsövningar och jag vet verkligen inte vad jag ska tro på.. är det dom här övningarna som orsakar rynkorna? och även om jag ser resultat nu kommer det bli värre i framtiden, alltså att hyn kommer börja hänga istället? jag är verkligen orolig för detta och vet inte vad jag ska göra..

Hej,
Intressant fråga och jag ska ge dig min syn på det hela.
Jag börjar bakifrån… Det man nu börjar se är baksidan av att inte använda sina ansiktsmuskler, dvs. resultatet av att använda botox . Muskler som inte används gör så att huden börjar hänga och se slapp ut, den har ju inget som håller upp den. Ofta är det så att vi överanvänder vissa muskler (populära muskler är de som ger bekymmersrynkor) och andra som används för lite. Balans är vad det handlar om. Vi har muskler i ansiktet som mår bra av att hållas i gång. Det ger ökad näring, spänst och vitalitet. Jag är en varm förespråkare av ansiktsgymnastik/ aerobics. Roligt att höra att din hud blivit fastare, tunnare blir den då vi går ner i vikt eller också då vi blir äldre. Jag ger bland annat en ansiktsbehandling som innehåller ett japanskt ansiktslyft och då ser man ett omedelbart lyft som beror på att man aktiverar ansiktets muskler. Mjuk ansiktsmassage ger också ett naturligt lyft av ansiktet och bör utföras med lämpligt ansiktsserum (med vegetabilisk kallpressad högkvalitativ olja, gärna med etersiska oljor). Rekommenderas varmt, du kommer att se resultat! Nu vet jag inte vilka ansiktsövningar som du har utövat, tittat lite på nätet och alla var kanske inte toppen bra . Du får gärna berätta om vilka du gör. Kollagen, hudens armeringsjärn ska hanteras varsamt, inte dras ut- men ändå aktiveras. Rätt utfört så förebygger ansiktsövningar rynkor snarare än ger. Här är några länkar med ansiktsaerobics för inspiration. Jag försöker komma ihåg min ansiktsaerobics när jag åker bil….. :-)
Vänliga hälsningar, Gabriela

http://www.youtube.com/watch?v=rWeUPJKEU6M
http://www.youtube.com/watch?v=Eawq-R-CVyg&feature=related

Inga kommentarer: