lördag 1 augusti 2009

Fråga&svar: dagkräm


Hej,
Nedan är innehållsförteckningen på min nyinköpta dagkräm för torr hud.
Vill Ni vara snäll och kommentera ingredienserna? Finns det några
ingredienser som är mindre bra eller kanske skadliga? Innehåller den
mineralolja?

Tack för hjälpen!

Innehåll:
Aqua, Glycerin, Myristyl Myristate, Ethylhexyl Salicylate, Glyceryl
Stearate,
Propylene Glycol, Prunus Amygdalus Dulcis Oil , Canola Oil ,Hydrogenated
Coco-Glycerides, Urea, Octocrylene, Glyceryl Stearate Citrate, Diethylamino
Hydroxybenzoyl Hexyl Benzoate, Tocopheryl Acetate, Ascorbyl Glucoside,
Behenyl Alcohol, Dimethicone, Potassium Cetyl Phosphate, Sodium Citrate,
Citric Acid, Phenoxyethanol, Benzoic Acid ,Piroctone Olamine, Parfum,
CI 17200
Hej

Tack för ditt mail. Då ska jag hjälpa dig att läsa vad som står i ingrediens listan.
Nu tar jag med de viktigaste ämnena som är med, det blir ett ganska långt svar i alla fall…

Jag börjar med det som är bra ingredienser i krämen: vatten (aqua), mandelolja (prunus dulcis) är en väldigt fin olja som hjälper till att balansera en hud. Myristyl Myristate används för konsistens. Canola oil som är en slags rapsolja är bra och innehåller fina fettsyror (men tyvärr är den ofta genmanipulerad). Canolan ska vara rikare än vanlig rapsolja på e-vitamin. Glycerin kan vara både bra och dålig och det beror på ursprung och även om detta skulle vara en vegetabilisk variant så kan man eventuellt tycka att de använt för mycket, den står som andra ingrediens. I för stor mängd suger den upp fukt inifrån huden. Tocopheryl Acetate är e-vitamin förhoppningsvis så är den naturlig men kan också vara syntetisk. E-vitamin är en av jordens viktigaste antioxidanter och bra om det finns med i vår hudvård!

Nu kommer vi till det mindre bra: Jo, den innehåller mineral olja och andra petrokemiska ämnen. Propylene Glycol tas från mineralolja och är en flervärdesalkohol som är en av restprodukterna som blir över från bergoljeindustrin och används också till att avfrosta vingar på flygplan. Den kan vara strakt hudirriterande och anses kunna skada lever och njurar. Ethylhexyl Salicylate syntetiskt ämne som doftar sött men kan verka irriterande för huden, används som solskydd. Octocrylene används som solskydd. Man befarar att octocrylene gör huden känsligare för ljus och att man kan se en ökning av fria radikaler och som kan ge DNA skador. Detta skulle öka risken för malignt melanom. Sedan så finns här också Dimethicone som är en silicon som är svårnedbrytbar – tänk att lägga plast på huden, ungefär så fungerar den. Behenyl alcohol är en antiviral ingrediens som man ofta använder vid herpes. Piroctone Olamine är bakteriehämmande och Phenoxyethanol är också med som konservering, den är godkänd som bra miljöval. Parfym, alltså en doft (antagligen inte hudvårdande eteriska oljor) kan orsaka kontakt eksem. Sista ingrediens är ett färgämne- godkänd i Europa men inte i USA får den inte ingå i produkter som används runt ögonen.

Jag bedömer inte kvalitén på produkten, men det finns flera ämnen här som jag inte skulle vilja använda i min hudvård. Sorry …

Vänliga hälsningar, Gabriela

2 kommentarer:

Bitte sa...

Vilket bra inlägg. Intressant att läsa. Mer sånt här om du har tid:)

Gabriela sa...

Tack! Alltid roligt med att få feedback :-) Jag får ganska många frågor och jag har tänkt att visa några frågor och dela med mig av mina svar här. Kram G

p.s Jag avpersonifierar mailen, så det inte ska gå att känna igen någon.